27 feb 2008

När skall min heder återupprättas??

När jag var runt 5-6 år gick jag hos dagmamma i Skanör. Hennes dotter var uppenbarligen den som bestämde för jag fick alltid vara Alva när vi om och om igen lekte scenen där Madicken hoppar från taket med ett paraply.
Jag fick komma springande och skrika: Åh herre gud vad är det som har HÄÄÄNT???!!!
Dödstråkigt, men jag hade dåligt förhandlingsläge eftersom vi var hemma hos henne.
Nu, 30 år senare, har jag uppenbarligen FORTFARANDE dåligt förhandlingsläge. Junia kommenderar ut: Du är Alva, jag är Madicken.
Och så hoppar hon från soffan och jag skall komma rusande och skrika Åh herre gud vad är det som har HÄÄÄNT???!!!
Tragisk deja vu.

3 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

Ta hämnd! Lek Karlsson på Taket! Junia är Lillebror och du är Karlsson på Taket och behöver kuckelimuck medicin.

Anónimo dijo...

tycker Karlavagnens idé låter som en toppen idé och något jag gärna också gör!

Så gullig Junia är, längtar till jag får träffa henne igen!

Föresten, det blir väll kalas för Junia i sverige?

Rebecca Löwenthal dijo...

Eftersom Isaac är övertygad om att det är superkul (bara) att ha syskon, så har jag glatt lämnat över Alvas och även den dansande prinsens roll på honom. Han ser och låter inte helt övertygad. Tror att han föredrar gnölbebisar framför lekfarbror-rollen, om inte Junia kan tänka sig att leka Bond istället. Han lovar dyrt och heligt att han kan säga "Bond, my name is James Bond. With license to kill" minst 1000 gånger/dag. Men jag hävdar å det bestämdaste att han lika gärna kan öva på Alvas replik, för det är troligen den som kommer att gälla.