14 feb 2008

Att bära barn i sjal



Jag lovade ju att skriva om det här med att bära i sjal.

Att bära i sjal är ju det enda som funkar i många länder, länder där kvinnorna har med sig barnen överallt. Det är otroligt smidigt att ha men man får tänka lite innan man går ut med bara sjalen (och lämnar vagnen hemma) för visst, det kan bli opraktiskt och dessutom slitsamt för ryggen i längden (vi som har turen att ha ett val behöver ju inte vara obstinata sjalbärare).

Det finns olika varianter, t.ex. sjal med ring och låååång sjal (som min) i elastiskt eller hårdare vävt tyg, jag skulle rekommendera att man försöker pröva alla varianter innan man köper, för det som passar en passar inte en annan och olika åldrar passar bättre för vissa sjaltyper och sjalarna är inte billiga.

På youtube kan man se filmer om hur man knyter (om man inte tycker att de instruktioner som medföljer är tillräckliga).

Efter att ha prävat olika sjalar och olika tekniker tycker jag att den jag har nu är absolut bäst, men jag har sett massor som förespråkar de andra lika varmt.

Min heter Moby och kan beställas på nätet, mobywrap.com (klicka)

No hay comentarios: