13 feb 2008

Man lär sig - Gala och jag åker på lyckat studiebesök till Mataro



Brukligt i Spanien är att man så fort man har med olika myndigheter att göra måste återvända en två gånger för att komplettera med olika papper som man fått åka stan runt för att hämta (och inkludera i detta ett antal felresor då man absolut inte skulle dit de sade att man skulle etc.). Men, efter cirka 10 år i Spanien så verkar jag fan ha lärt mig hur det skall gå till. Idag skulle jag dels fixa mina mammapengar, dels skriva in Gala så att hon har rätt till sjukvård.
Såg det mer som ett studiebesök då jag visste att jag säkerligen skulle få göra mina turer.
Döm om min förvåning då jag 10 minuter senare hade allt klappat och klart!
Men visst, är man nybörjare kanske man inte tänker på att man skall ha med sig sitt gamla utgångna ID-kort (gick ut 2004) för där står ens spanska personnummer som är mycket viktigare än alla andra nummer jag kan komma på, och man kanske inte tänker på att dessutom ta med sig sitt pass för att styrka att visst, ID-kortet är förvisserligen gammalt men att jag är jag, det kan du se här. Och ja, att man dessutom skall ha med ett körkort för att bevisa att jag bor där jag bor, varandes den personen som passet och ID-kortet säger, ja det kan ju vara svårt att veta då körkortet annars inte har så mkt värde (gäller inte vid statliga myndigheter eller om man vill skriva på viktigare bankärenden).
Och ja, lägg till detta ett antal underliga papper som man samlat på sig som bevismaterial, så har ni ungefär det som behövs för att fixa allt på första.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Ibland kan man ocksa behova ta med sig en gamma elrakning eller telefonrakning for att bevisa att man bor dar man bor... Och hur lange man bott dar man bor..

Viktoria Löwenthal dijo...

Visst, i princip den gyllene regeln om man vill bli medlem i ngn videoclub.

KARLAVAGNEN dijo...

Haha, precis som i Nederländerna!