19 feb 2008

Misslyckat studiebesök i Mataro

Att man alltid är stressad när man skall göra ngt av byråkratisk ordning i Spanien, ja det har man fan fog för. 1 av 5 gånger funkar det på första - gissa vad som då händer i de övriga fuckin 4 fallen...

Kommer till Mataro för att fixa pass till Gala (Sverigebesök i sikte, mer om det snart!) och efter många om och men hittar vi en parkering, rätt långt från polisstationen men dock. Sist vi var här var i somras för att förnya Junias pass, då var ju rogge tvungen att åka dit med en termos kaffe klockan 5 på morgonen för att vara först i kön då de öppnade klockan 8 för att få en nummerlapp, åka hem med den till mig och sedan kunde Junia och jag åka dit vid 10.
Nu kommer vi dit och det är stängt. STÄNGT. Idag och i morgon. Bingo. Av 366 (jo visst, skottår = Syster Beckas födelsedag, äntligen!) dagar prickar vi in den enda som de har stängt.

Nåväl, vi går över gatan för att göra foto till Gala och den pratglade andalusen (nej, det är ingen fördom, har du en trevlig, glad taxichafför som INTE håller på Real Madrid och INTE röstar på PP - ja då är han från Andalusien) berättar glatt att de har stängt för att installera maskinen för att från och med torsdag övergå till elektroniska pass. Vidare berättar han, lika glatt, att de endast kommer att göra 30 pass om dagen och att det endast finns denna maskin i hela Maresme. Så Rogge kan ju glatt se fram emot att ännu en gång gå upp klockan 5. Eller hoppas på att vi kan ha bättre tur i Barcelona. Ngn som vet hur det är nu med köer etc.?

Trötta mig.

Nåväl, fotografen var fantastisk, såg ut som Barry Manilow med fint blekt morotshår, utrakade lockar och knallblå ögon. När han såg fotot han tagit på Gala utbrast han: Se, det skall vara en andalus för att ta ett så fint kort på henne, se vad vacker hon blev! Och hon hade klätt sig för dagen ser jag, med fina volanger och flamencoprickigt - una maravilla!!! Hon visste att vi skulle träffas, uy, hon ser ut som en liten andalusa!!!!

Jag tycker hon ser ut som...som...ja jag vet inte, en fet flodhästmadam kanske...

6 comentarios:

Anónimo dijo...

Que guapa está la peque!!! A ver si pronto la vengo a conocer!
Un beso
Silvia

KARLAVAGNEN dijo...

Jag dööör av skratt! Du är ju bara för rolig! Kul att höra att saker inte funkar i Katalonien heller, eller kul... Så menar jag inte heller, men du vet... Man är inte ensam om allt strul och tjafs. Det känns skönt att få det bekräftat.

Haha, jag håller på Barca och röstar inte...

Du nu ska du vara snäll mot dottera din, om din dotter ser ut som en fet flodhästmadam så innebär att du är en flodhästmamma ju (hon är ju din avkomma trots allt)? Alltså jag tycker du verkar vara mer Hipp än Hippo!

Hipp, Hipp! Själv är jag mer hon från Staffanstorp. Fast hon har snyggare ben än jag! Damn it!

Viktoria Löwenthal dijo...

Ja jag tog bort: avdankad, däst alkis...

KARLAVAGNEN dijo...

:-)!

Alternative rappare, hip hop are.
Släng på henne en bak och frampå vänd keps och massa guldkedjor.
Söt är hon i alla fall.

Å Junia rules med sin känsla för trender!

Viktoria Löwenthal dijo...

Hahaha, ska se om photo shop kan göra ngt åt det där med guldkedjor och keps bak och fram...

Monica dijo...

men, om det ska vara elektroniskt pass behövs väl inte ett vanligt foto? Nils fick sitt pass på en helt vanlig polisstation alldeles ovanför gamla dexeus. det var inga köer och gick precis hur snabbt som helst.. Men, det var precis innan els mossos tog över. Sen när Susanna skulle förnya sitt pass, då fick vi åka till megastora polisstationen vid travesserad de gracia, och SUCk, det var sanslöst! visserligen ganska kort innnan semestern, men gud vilken kö!
skrev ett inlägg och hade fotat:
http://casajunyent.blogspot.com/2007/05/nackdel-att-bo-i-storstad-desventatjes.html