17 feb 2008

Helgromantik


I torsdags var jag hos Dr Galera för sista check i samband med graviditet/förlossning. Vi pratade lite och han frågade mig om jag helammade. När jag sade att jo, det gör jag så började han pratade om olika tabletter hit och tabletter dit, för om östrogen hit och bla bla dit. Jag fattade inte vad han pratade om, vi har ju redan pratat om vitaminer och tillskott under amning, det gjorde vi redan på sjukhuset. Jag såg ut som ett levande frågetecken, försökte förstå vad i herrans namn han pratade om. Till slut dristade jag mig till att fråga.
"P-piller!" blev hans självklara svar och så började vi båda att skratta, han antagligen åt mitt fullständigt oförstående ansikte, jag åt hur fullständigt avlägset det kändes - han kunde lika gärna börja prata med Junia om att pensionsspara!
Så nu har vi gjort upp en "Romantic Partner Plan" - The RPP
Varje helg måste en av oss (varannan alltså) göra en riktigt nice middag, den behöver inte vara svår eller krånglig men man måste leta recept, det får alltså inte vara något gammalt beprövat eller vardagligt. En huvudrätt samt efterrätt måste ingå.
Igår gjorde jag Rotfrukter i ugn med olivolja, salt och peppar och till det gott lamm med kryddor från vår lilla odling (bl-a good citrontimjan och rosmarin). Gott gott Merlot-vin från Penedès (Masters Challenge Wine - Medalla de Oro), FOC, ett reserva från 2002 (MUCHOS BESOS Y Gracias DAVID!!). Rekommenderas VARMT för alla som gillar sträva, varma och lite tyngre viner.

3 comentarios:

Monica dijo...

Men, sen då?????? Blev det nåt "mer"? Så här kan du ju inte lämna oss, med moroten hängandes...

KARLAVAGNEN dijo...

alltså ursäkta en singel men vad har p-piller att göra med Romantic Partner Plan? Om ni finner romantiken och intimiteten så måste du börja med p piller igen? Men kan du inte få någon som tar nattvaken istället så du får sova,det tror jag skulle sätta mer fart på romantiken? Eller har jag helt fel?

För den gamla klicheén att amning funkar preventivt är det väl ingen som tror på längre?

Tack för vin inspiration och mat inspiration.

Viktoria Löwenthal dijo...

Monica: Men hallå där! Vad är detta! Vad är det du insinuerar - att du vill ha med bloggen in i sängkammaren?! Slaka morötter? Här är inga slaka morötter..

Karlavagnen: Nja, RPP var mer i allmänhet, att vi inte skall glömma bort varandra. Nu är väl både rogge o jag så att vi inte stressar så mkt för den saken (inte som de gör i sverige där alla börjar babbla egentid och kvalité med partner redan vid förlossningen) utan njuter rätt bra i familj också, men att ta hand om varandra och hitta på små saker är väl aldrig fel och om det sedan skulle leda till ngt mer så ja, då kan väl p-piller vara bra att ha (jag bör inte bli gravid inom ett år från det att jag hade mitt andra snitt).

Och nattvaken, tja, det skulle vara ngn som dessutom kan amma då, vet inte om det skulle funka...man får se tiden ann och ta det med ro tills andra tider kommer.