12 jun 2007

Vindens skugga // La sombra del viento

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón - Mmmmmmmmmm

En riktigt fet bok för sommarsemestern, eller för tåget till jobbet, eller att ligga i badet med (fast, den är rätt stor och tung, så inte helt given för badet när jag tänker efter).

Ett måste för oss som bor/har bott i Barcelona; lukterna (kiss, sten, mögel), atmosfären, slingriga gator - mmmmm..
det är mitt barrio gotico som beskrivs!

Men boken är så mkt mer, man behöver inte alls känna till Barcelona för att njuta av intrigen. Den är en perfekt bok för lata dagar, tillräckligt roande, tillräckligt välskriven och tillräckligt svårlöst mysterium. Det blir bara mer spännande för var sida som går och man undrar hur i helskotta detta skall gå (åt skogen, känns det som).

Jag är nu på sidan 169 så jag har 300 more to go, yes!

Kollade lite recensioner och recensenterna är lite griniga. Kanske har jag haft tur som helt missat allt som sagts om denna bok hittills (lovprisats, tydligen) och har därför kunnat läsa den med öppet sinne. http://www.svd.se/dynamiskt/rec_litteratur/did_9519937.asp

Da Vinci-koden läste jag t.ex. aldrig, i synnerhet efter kommentarer som: "Jo men du MÅSTE läsa den, alltså fatta att min kusin som ALDRIG läser en bok, va, alltså till och med han tyckte att den var SKITBRA."

Say no more.

No hay comentarios: