27 jun 2007

På tal om donatorer

Innan jag fick barn tyckte jag det var en självklarhet att jag en dag skulle donera ägg och jag kunde inte förstå att inte fler män blev spermadonatorer.

Men nu vet jag inte, tycker det skulle kännas olustigt att donera ägg och inte veta vart de hamnar och huruvida de kommer hamna i en snäll familj till slut eller inte. Tänk om de hamnar hos ngn som senare t.ex. utsätter barnet för sexuella övergrepp. Jag skulle inte känna mig lugn, det är ju trots allt ett syskon, halvt eller helt spelar ingen roll, till Junia. Hu.

Så nä, jag vet inte hur jag hade ställt mig idag, även om det är ngt som jag egentligen definitivt uppuntrar och är för. Det kom bara för nära helt plötsligt, och den tragiska verkligehten är ju att många barn far illa. Usch. Nu fyller jag dessutom 35 nästa år vilket är maxålder för att bli donator, och just nu är jag själv gravid.

För äggdonation i Sverige: http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=57093&epslanguage=SV

För äggdonation i Spanien (Barcelona): http://www.dexeus.com/caste/conte/pacien2ovo.asp

Mer information i allmänhet: http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

2 comentarios:

Sara dijo...

jag tyckte det var lustigt med Kaalanernas kässa spermakvalité, jfrt m de galanta galicierna! Och vilkjen fin bild! HAr du själv tagit den? Med den mobbe du fick låna sist eller?

Viktoria Löwenthal dijo...

Hahaha, med den mobben jag fick låna sist - hohohooooo - jag skrattar ihjäl mig! Den är så full med bugs så jag har en hel zoologiske have, kära du. Gör jag två knäppningar för snabbt i rad så blockeras hela skiten och jag måste - håll i dig nu - ta ut hela djäkla batteriet, ha det ute minst 1 minut så att det glömmer alla oförätter och sedan stoppa in den försiktigt igen.

Glömde jag källförteckning? Sorry, wikipedia var det ju! Sök på Pigg spermie ej katalansk så kommer denna bilden upp.