1 jun 2007

Gifta sig civilt i Spanien

Jo, jag har gått och spånat rätt länge på att starta den här bloggen men det var först då jag behövde ett forum för att publicera ett OTROLIGT synnerligen idiotiskt svar på ett mail som jag skrev till svenska ambassaden som jag kom loss och verkligen bestämde mig för att starta.Följande skedde:

Jag skrev till svenska ambassaden i madrid och frågade vad som gällde om jag ville gifta mig civilt i Catalunya/Spanien med min katalanske pojkvän. Svaret jag fick var föga genomtänkt då kvinnan som svarade sade att jag skulle vända mig till svenska kyrkan (!!Kyrka?? Jag??!! Civilt??!!).

Jag skrev tillbaka och förtydligade att jag ville gifta mig civilt - no kyrka liksom:

Hej, Och tack för ditt snabba svar! Jag hade dock inte tänkt gifta mig på Sveriges ambassad och definitivt inte i kyrkan utan hade väl snarare tänkt mig i rådhuset i byn där jag bor, är det möjligt? Och min man är katalan, inte svensk. Jag får väl kontakta spansk myndighet då? Konstigt att det inte finns någon direkt information till svenskar som vill gifta sig med ickesvenskar i landet där man bor, vi torde väl vara några stycken, eller? Med vänlig hälsning Viktoria

och då fick jag följande UNDERBARA svar:

Hej Viktoria ! Du har förstått korrekt om Du vill gifta Dig i Spanien så är det de spanska myndigheterna som ger uppgifterna. Om Du tänker efter så är det inte så konstigt - jag kan ju inte säga att så här och så här går det till i Ditt hus? och fråga Du en spansk myndighet om hur det går till i Sverige. Visst det finns massor med personer i samma situation och skulle vi hålla på och informera även om spanska förhållanden behöver vi fler anställda eftersom vi då varje gång skulle behöva göra det som Du nu skall göra ! med vänliga hälsningar XXX

SHIT MY GOD!!!

Människan REPRESENTERAR SVERIGE!!! Hon jobbar på vår ambassad!! Vem betalar dem? Svenska skattepengar?Jag skrev tillbaka, var ju bara TVUNGEN att kommentera detta - mi casa tu casa - yeah right!

Hej XXX, Jag måste säga att jag är fullständigt förstummad, dels över ditt svar, men i synnerhet över ditt SÄTT att svara. Men tack ändå, så vet jag det ? svenskar i Spanien kan INTE vända sig till svenska ambassaden i väldigt vanliga, allmänna ärenden om de inte gäller Sverige direkt. Mitt hus och ditt hus. Intressant.
Med vänliga hälsningar Viktoria Löwenthal

Och på det fick jag ett snurrigt svar tillbaka om att hon bara bott här i 6 månader etc etc så då kunde man ju knappast vänta sig att hon skulle veta ngt mer om Spanien. WOW säger jag bara.Och ja, om det är ngn som funderar på att gifta sig civilt i spanien så ta det lugnt, efter 5 månaders snårig djungel har jag snart allt på plats, och jag ska skriva ett dokument och skicka till svenska ambassaden i Madrid så att de, vid sådana här förfrågningar, kan använda sig av det.

4 comentarios:

Anónimo dijo...

Hej,

Mitt namn ar Helena Berglin och bor i Spanien i Santander.

Jag ska oxa gifta mig civilt i Spanien, i Santander och skulle bli jatte glad om du vill skriva till mig och beratta vad det ar jag behover gora. Jag hittade din blogg av en slump nar jag forsokte leta info om just vad jag behover gora, vilka papper behover jag, o.s.v. och e just nu jatte lattad for jag hoppas du kan hjalpa mig.
Tack pa for hand,
Min email : helena.berglin@gmail.com
Tack
Helena

Anónimo dijo...

Hej Viktoria. Jag såg också din blog när jag letade information om att gifta sig i spanien. Jag är svensk och min partner spansk. Jag bor här i spanien (Barcelona)sedan ca. 1 år.

Vi skrev också till svenska ambassaden och fick ungefär samma dumma svar som du fick. Min fråga till ambassaden var vad jag som svensk, men bosatt i spanien behöver för dokument från sverige och var/hur man får tag på dem och hon svarade en massa om hur det går till om man ska gifta sig på ambassaden och om svenska kyrkan i utlandet osv, vilket jag inte ens hade nämt i mitt mail. Vi har också tänkt gifta oss i rådhuset här...

Jag blev jättegad när jag såg din blogg och att du sa att du hade samlat ihop information om hur man ska gå till väga. Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde förklara vilka dokument man behöver(från sverige)och hur jag får tag på dom..och även hur man ska gå till väga när man har alla papper som behövs. Någon sa att man ska ha födelsebevis, papper där det står att man är singel, samt föräldrarnas namn...stämmer det? är det något mer man behöver? Vart kan man få tag pa dessa papper?

Hoppas du kan hjälpa oss med våra frågor! Det skulle vara jättesnällt!

Här är min mail:
elle_84@uppsala.com

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Isabelle

Hercules dijo...

Hej! Kul att se att det finns fler som landat sig en katalan. Jag heter Maria och jag och min blivande man bor i Sverige. Ska gifta oss strax utanför Barcelona i oktober... Jag trodde det var lugnt med pappersarbetet än så länge, men inser nu att det börjar brinna i knutarna. Vore extremt tacksam för hjälp med hur man går till väga. Hade ju också tänkt maila konsulatet men efter att ha läst detta undrar jag ju om det ens är värt mödan? Helt idiotiskt att de inte har koll på sånt när det troligtvis är en vanlig fråga som folk har. I alla fall, tacksam för all hjälp jag kan få.
Hälsningar Maria

Viktoria Löwenthal dijo...

Hej alla giftaslystna och FÖRLÅT SENT SVAR!!

Info på:

http://viktorialowenthal.blogspot.com/2008/05/plikten-kallar.html

Lycka till och säg till om det är ngt oklart