18 jun 2007

Blogg på katalanska

Jag förstår katalanska. Illa vore annars, jag har bott här sedan 1998. Pratar gör jag om jag måste eller om andan faller på, inte för att jag inte vill utan mer för att det inte är helt lätt, plus att jag pratade spanska flytande redan då jag kom hit så varför gå ner på nivå "Hej jag heter Viktoria" när det var så mkt lättare på spanska? Men ok, jag tycker nog att min nivå borde vara högre, och hoppas att en dag uppnå det.

Men alltså, inte tror jag väl någonsin att jag skulle klara av att blogga på catalá! Hello! Klar överkurs!! Men det är just vad Monica gör på sin http://casajunyent.blogspot.com

Jag är bländad! Hänförd! Imponerad! Wow!

Till er som inte vet tillräckligt mkt om katalanska kan jag bara säga: det är inget lätt språk i allmänhet och definitivt rakt av skitsvår grammatik och stavning. Huga. Och som med alla svåra språk, ju mer man lär sig desto svårare blir det.

Vill du veta mer om katalanska? http://www.resurs.folkbildning.net/page/420/katalanska.htm

2 comentarios:

Pippi med Damp dijo...

Aaaaa jag tragglar med spanskan och försöker febrilt förtränga att jag senare även bör (måste) lära mig katalanska!!! Que mierda, no?;)
Har du pluggat katalanska eller bara lärt dig??

Unknown dijo...

Hej! Viktoria jag hade kontakt med dig för ca. 2 år sedan angående att plugga antropologi i Barcelona. Jag kom in på den här bloggen av ren slump efter att ha googlat efter kurser i katalanska. Verklig överaskning att se att du nu hade en blogg :-) ! Jag bor själv i norra Spanien sedan 2 år tillbaka och försöker hitta nogonstans utanför Katalunien där man skulle kunna studera katalanska, men det verkar tyvvär helt omöjligt. *suck*
Kul att se din hemsida! Ha det bra! Frida