26 jun 2007

Mer om att skaffa pass

Alltså, det börjar bli riktigt krångligt..


På svenska ambassadens sida står det:

För utlandssvenskar som söker pass i Sverige
De utlandssvenskar som ansöker om nytt svenskt pass i Sverige bör kunna uppvisa följande dokument:
- Giltigt uppehållstillstånd i bosättningslandet (och/eller de länder han/hon tidigare varit bosatt i)

- Intyg om medborgarskap i det andra landet eller på annat sätt underlag som visar hur det andra medborgarskapet förvärvats.

Vad då "Intyg om medborgarskap i det andra landet"? Jag har inget jäkla medborgarskap i ngt annat land. Jag har uppehållstillstånd, ja, men inget annat. Oh, vi har hamnat i ngt slags limbo nu, I can feel it.


Fast efter brevväxlingen jag hade sist med dem så vet jag ju att det må vara språkförbistring från ambassadens sida, du vet, denna där? öhump, Tony, ja Tony kan inte klara av språååket riktigt. Might so be, my friend, might so be.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Recept på en dall variant

* Värm olja i pannan

* välj ut passande kryddor, t ex paprika, cayenne, garam masala, curry, spieskummin, fänkål, koriander etc,

* fräs kryddorrna en kort stund, lägg i finhackad vitlök, fräs en kort stund

* lägg i skivad morot o fräs en stund, peppra med svartpeppar

* lägg i linser (kan vara gröna, röda, mungbönor etc, men tänk på att vissa linser/bönor behöver längre tid eller t om att man behöver blötlägga eller förkoka de).

* rör om noga o fräs en stund

* därefter brukar jag hälla på lite vatten(ibland har jag ordnat med buljong men det behöver man inte) så att både morötterna o linserna har tid på sig att bli så där lagom mjuka - aldente

* i med krossad/passerad tomat

*låt koka in ordentligt på svag värme så att linser, grönsaker etc hinner absorbera upp kryddorna

* finhacka färska tomater och någon färsk krydda, fördelaktigt färsk koriander men det funkar med basilika, bladpersilja, timjan o det funkar med torkade kryddor med men givetvis blir det snäppet godare med färska kryddor

*smaka av om du behöver mer kryddor, avsluta med att salta o peppra

* under tiden har du gjort basmatiris

* man kan servera med soya om man gillar det eller en chutney, yoghurt

Tänk på att du kan variera en dall i det oändliga med kryddor och grönsaker, t e x ha broccoli, blomkå, majs etc. Ha olika linssorter/bönor osv.

Ja det var allt för mig o tack för en riktig trevlig blogg, hälsa familjen, puss

Anónimo dijo...

men då, kära vän...då ska du ju kontakta skaffapassproffset (ah, skönt ord) själv, nämlich undertecknad. morsning, korsning, barnförlossning!

Viktoria Löwenthal dijo...

jasså! det visset jag inte!! wow, så skönt med ett proffs i närmsta kretsen.

och jag som trodde det var damförlossning!!!