27 jun 2007

Och så eländesnyheter för alla svenskar boende i Spanien

I dag fick jag reda på att man innan den 2 juli (ganska snart alltså) måste omregistrera sitt NIE om man har varit här i Spanien längre än 3 månader. Las tarjetas de residencia kommer inte att förnyas så om man har ett som gått ut och som man inte brytt sig om att förnya är det KRAV krav krav på att passera la Oficina de extranjeros (Av. Marques de l´Argentera 2 - entresuelo (metro Barceloneta) innan den 2 juli, och medtaga:

Har man ett giltigt Tarjeta de residencia så måste man göra detta INNAN det går ut.

Tel för mer information (förvänta er inte att de är trevliga eller hjälpsamma, det är de tyvärr sällan på spanska myndigheter): 93 520 14 10

För mer spännande läsning:

http://extranjeros.mtas.es/

eller lämna mailadress på kommentar här nedan så kan jag skicka hela bibban med info som jag har på mail (på engelska).

Ja ja, som det inte var nog svårt redan, med att få ett svenskt pass, med att kunna gifta sig civilt, och så nu detta...hå hå ja ja, man får ta det med ro, annars blir man gråhårig (vilket man ändå kommer bli i kön till extranjeria...yurk!!!).

Men jag frågar mig: Varför har detta inte gått ut lite mer officiellt? Ja det frågar jag mig verkligen.

2 comentarios:

Maria Agrell, Barcelona dijo...

Hej,

Det verkar alltså som att de kommer att byta ut N.I.E-dokumentet mot ett "Registration Certificate" och att man numera kan beställa det hos sin lokala polisstation och inte bara genom Polisen i Barceloneta.

Eller kanske vi som bor i stan måste gå till det alltid knökfulla Oficina de extranjeros på Av. Marques de l´Argentera 2.

Jag har faktiskt lyckats boka tid där när jag fixade ID-kort till både min man och mig. Ena gången via min revisor och den andra gången genom att maila citaprevia_ue.barcelona(at)map.es och maila och maila igen.

Jag fick svar efter tre månader, men det var det värt. Jag kunde gå förbi kön med hundratals människor och besöket var klart på 10 minuter. Man orkar ju inte sitta och vänta en hel dag med bebis...

Det verkar på informationen som om man inte längre kan beställa ett "Tarjeta de residencia" efter den 2 juli.

Min man fick sitt häromveckan och mitt eget går ut först år 2010.

Jag använder mitt spanska ID-kort dagligen och fattar inte hur man skulle kunna klara sig utan det.

Men uppenbarligen ska det ju fungera...

Eller kanske man får ID-kort direkt och hoppar över steget med N.I.E. nummer dokumentet.

Måste läsa på mer och ta upp detta som en nyhet i programmet "Svenska Nyheter" på Barcelona Television.

Viktoria Löwenthal dijo...

Hej Maria,

ja ta upp det på dina nyheter på BTV (som jag inte längre kan se, nu när man bor ute på bonnelannet..), för hur det än blir så hotar de med ngn slags påföljd om man inte gör det här ordentligt. Jag talade med svenska konsulatet idag och de rekommenderade att man skulle göra det innan den 2 juli för att slippa problem. Jaghade också beställt tid när jag skulle få mitt tarjeta de residencia men vet inte om det är annorlunda i detta läget.
Ja ja, vi får hålla oss informerade.