4 oct 2007

Vidrigt

Stureplansprofilerna - fy för satikens.
Och en sak jag aldrig, aldrig i mitt liv kommer förstå: de advokater som försvarar dessa fall. Hur kan man medvetet vilja hitta argument som förnedrar och förgör en, i detta fallet, 19-årig tjej.

I Aftonbladet står det om minuterna efter att kvinnan lämnat lägenheten och står på gatan och väntar på polisen:

"När polisbilen dröjer går hon fram och tillbaka och gråter hejdlöst.
Det är då – eller strax före – som hon, enligt 25-åringens advokat Björn Sandin, ska ha smuttat på en flaska medhavd sprit.
Alkoholhalten i utandningsluften var nämligen betydligt högre än den i blodet, visade proverna som togs ett par timmar senare på kliniken för våldtagna kvinnor.
Reste sig och gick
Jag tror att hon har tagit upp en flaska och druckit, sa Sandin under sin slutplädering.
"


Ja halledujandej. Det där med att hon druckit..vad vill han säga med det? Att man inte får dricka på offentliga platser som parker och gator och att hon därmed gjort sig skyldig till ngt brott hon med? Eller vittnar det om dålig karaktär att man efter att ha blivit brutalt våldtagen tar sig en klunk stärkande?

Har jag vrålångest super jag till. Eller snarare, det gjorde jag tidigare (eller ja, jag är kanske för trött för att ha vrålångest och det har därför på naturlig väg gett upp visa berusningsmoment. Dessutom kan jag ju i sanningens namn säga //innan ngn säger det på kommentarer// att jo, jag har supit till även utan vrålångest. En hel del. Och sedan ibland fått mer ångest och druckit lite mer. Ibland i dagar. Ja hör och häpna gott folk, sån är jag!).

Stackars stackars tjej, som måste uthärda denna rättegång.

4 comentarios:

Eva dijo...

Det är helt galet! De där Sandin skulle nog halsa hela flaskan om han blivit våldtagen! De skulle göra ett test där de våldtog honom och sen se om han fick lust till en sup...

Viktoria Löwenthal dijo...

Ja absolut! Eller bara lite av det som han kallar vanligt fast lite hårdare sex, och tillskanska honom samma mängd skador som tjejen fick, och sedan ställa en liten flara där framför honom och se om han inte fick lust att ta sig en hutt eller två.

Anónimo dijo...

Ja man undrar vad det är för typer som blir försvarsadvokater, alltså visst det e ju tur att det finns för det sker ju orättvisor, men det är bara att konstatera att det är där det finns riktigt mkt pengar att tjäna: sad but true

Jag kan också erkänna att även jag har supit till (det e kanske att underdriva...)både med och utan ångest, supit för att jag har varit glad -ledsen - e det någon som inte har gjort det?

Viktoria Löwenthal dijo...

Hehe, emma, joru, det finns nog en och annan där ute som inte har gjort det. och vår kaliber slår nog få : )