18 oct 2007

Vi på The Office har fått konkurrens

Läste i SvD att en chef på ett litet bageri i Österrike via en dator kontrollerade de anställdas toalettbesök. Därtill inget nytt, det gör de på många företag (På Microsoft minns jag att jag fick berättat för mig var man tvungen att ställa upp en liten vit flagga när man gick för att uträtta sina behov, på Avis har man en viss begränsning (som må överskridas om man är gravid) och här har vi fått order (inte mitt team dock, ännu, tack!) om att kontrollera blåsan samt att toalettbesök bör ingå i de numera strikt hållna 15 minuternas paus som man har rätt till förutom lunchtimmen (inte hört ngt om extra rättigheter för gravida här, däremot har rökare tydligen ett visst extra antal minuter, kanske beror det på att teamledaren röker, kanske inte, låt oss inte spekulera i det).

Men chefen i det lilla bageriet gick ett steg längre; han drog nämligen av pengar från julbonusen efter visste registrerade antal toalettbesök. Snälla rara, vad tror folk att man GÖR på toa? Ok att det i Sverige emellanåt sitter ett litet hjärta på dörren men det saknar egentligen helt betydelse, det är inget fuffens som försigår därinne, det är fullt naturliga behov, som är liiite svåra att reglera eller kontrollera. Det blir så grymt absurt det hela.

1 comentario:

Anónimo dijo...

Men, lagar är till för att brytas, och medge att det numera är ganska spännande att surfa på "the office"(i smyg ner i hörnet),
när man vet att de kollar oss lite mer än vanligt.
Och för att trotsa lite extra så poängterar nästan alla numera högt och ljudligt när de går på toaletten:
"nu går jag och kissar, 2 min bara, så jag har 13 min kvar till kaffe och kanske en kissning till på eftermiddagen (charmigt eller hur?)
Men det förstås, sen har vi ju rökarna. Jag har faktiskt inte hört någon säga att de ska ut på balkongen och röka (så det är nog så att kanske så att de har en kvart extra om dagen, stackarna)

"anonym ickerökare"