26 oct 2007

Klementiner

Konstigt hur luktminne påverkar oss, idag var det säsongsstart på klementiner - en hel låda skulle delas på 400 anställda - och så här i början är de så perfekt syrliga, lagom hårda men inte alls torra, smaskiga, underbara..mmmmm...och när jag skalade min blev jag helt sentimental och längtade efter mina syskon, i synnerhet efter mina storasystrar. Ibland hade man velat ha supersnabbtransport av något slag och bara kunnat ta en fika hemma i någons kök. Men vad har mina systrar med klementiner att göra? Jul? Tror inte det, jag har inte firat jul med den svenska familjen på över 10 år (ja inte de heller för den delen, väldigt alternativa har de blivit).
Slut på mig, godnatt för idag, nu ska jag läsa slut boken jag fick av Helen, Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari.

1 comentario:

Anónimo dijo...

Luktminnen är oerhört starka, man kan snabbt som ögat kastas flera år tillbaka i tiden och påminnas om situationer som man helt hade glömt. Så vitt jag vet är det psykologiskt belagt, det är någon del av hjärnan som aktiveras. Klementin lukt hör definitivt julen till.
Helena