1 oct 2007

Not

Varför är det så, att de dagar då man känner att IDAG, IDAG kommer Junia somna på två röda - ja då somnar hon i princip ALDRIG utan är helt plötsligt på bästa babblarskämthumör.
-Godnatt mamma, mmm...puss mamma..
-Mmmm, god natt min lilla gumma
-No, gumma no, bebis.
-Mmmmm, ok, god natt min lilla bebis
-Godnatt. OOOOOOO!!!! Vaken!!! Vaken nu mamma!! Desperta! Junia vaken! Äta frukost? Eh? Mamma? Maaaaaaamaaaaaaa!!!!
-Öhhh...nej, tyst, jag sover.
-Sova, amb ulls tancats? Eh? Öga öppet (små fingrar spretar upp mina trötta kvällsögon), AHHH!! Mamma vaken!!!
And on and on and on. Varför? Är det för att jag såg några lediga timmar innan jag själv stupar..när jag kunde läsa mamma-gravidtidning från Sverige (och förstå att jag måste renovera lägenheten, ha en egen mammastil, inte känna krav, tillåta mig att bara vara, göra ett roligt kalas, starta eget företag lagom till nya bebin föds etc.), en alldeles färsk, som jag fick idag av Monika. Skit samma, taskigt är det.

4 comentarios:

Eva dijo...

Haha, de där tidnngarna är ju verkligen så! På ena sidan står det "du ska inte ha några krav!" på andra är det bilder på hur fint man ska ha hemma, hur fint mejkad man ska va etc

Rebecca Löwenthal dijo...

Tack och lov har inga "gravida-tidningar" hamnat i mina händer, så jag kan lugnt ligga och lyssna på den ena uppfinningen efter den andra. Evighetspiller till en rökande mamma, med motgiftpiller när man känner att det är dags att lämna jordelivet. Invecklade mojänger och mackapärer som är bra att ha om man nu skulle behöva dem, moderniserad dammsugare, flygande mattor med kudde och täcke, ultramodern bil som är miljövänlig och dessutom snabb. Den där stunden när mörkret fallit utanför och alla tankar om vänner, skola, relationer, familj eller varför inte "mamma, vad är egentligen finnar? kan man ha de överallt?" och så svar på det "jo, för jag har en lite längre ner, typ, på pungen..." det är sådant man får veta när inga tidningar lockar.

Viktoria Löwenthal dijo...

Hmm...kanske det jag vill undvika, får mest höra: mamma, jag he slagit a teo. a coco (i huvet). Han gråtar. Montse arg. Men nu inte montse arg.

och sen är det inte ens sant, hin uppför sig tydligen som en ängel på dagis sedan starten. jag häpnar. i synnerhet som hon har ihjäl ungar åt höger och vänster så länge jag är i närheten.

Rebecca Löwenthal dijo...

Fast hon kanske bearbetar traumat "Montse arg", genom att upprepa det i det oändliga och kanske vill hon väldigt gärna slå Teo på käften och en massa andra barn också, som har varit dumma och inte fattar hennes spanka (svenska+spanska, funkar inte lika bra som svengelska). Eller är det så att hon har ihjäl de när du ser på?