15 oct 2007

Fänkålssoppa

Jag är sedan ett tag tillbaka helt hooked på fänkål och idag så vart vi sugna på soppa Junia och jag. Kollade först i den tråkiga men väldigt praktiska Vår Kokbok men där fanns inga soppor alls med fänkål. Så googlade jag men icke ett recept som inte var alldeles bökigt eller ville se avancerat och finurligt ut.

Så till slut hittade vi på lite och tänkte som så att: Med fänkål KAN det ju inte bli fel.

Gör så här:

Stekte lite lök med potatis i lite vatten och olja´i peruanska lergrytan. I med strimlad fänkål och vatten, lite salt. Låt koka ett tag. Släng ner allt i mixern och ja, så var det klarrt som man skulle säga i Skåne. Så simpelt, så gott, så vintrigt (och ute 23 grader o sol..GE MIG LITE HÖSTREGN - Ska jag behöva flytta till Alicante för att få min höst?! Imorn är det jag som far och tvättar bilen, så var beredda med paraplyerna).
Bebin fick vara med och laga soppa (Junias idé, not mine)
Puttra puttra
Färdigt och SUPERGOTT!!!!

2 comentarios:

Eva dijo...

Nej, kan du inte vänta lite med att tvätta bilen?

Viktoria Löwenthal dijo...

Hmmmmm.du har inte sett hur den ser ut..jag skäms faktiskt. Det e bara tollorna som saknas så är jag komplett!