29 oct 2007

Det här med namn är svårt

Vi har ju varit rätt inne på Levi om den nya bebin blir en pojke och Ethel (efter Baba, min mormor) om det blir en flicka. Så idag gjorde jag lite allmän google-zapping och hamnade på "origin" av efternamn och hittade följande angående Löwenthal:
lowenthal
German (Löwenthal): habitational name from any of various places called Löwenthal.
Jewish (Ashkenazic) and Swedish (Löwenthal): ornamental name composed of German Löwe ‘lion’ + T(h)al ‘valley’; in some cases the Jewish name would have been an ornamental elaboration associated with the personal name
Levy or with personal names meaning ‘lion’.

Så ja, "maybe" Levi kommer heta typ Levi Levi...eller? Eller tja, Levi Marcer Levi.

4 comentarios:

Eva dijo...

Lejon Lejondal, tja, lite Rikard Lejonhjärta över det. Synd att han inte blir född i lejonet.

Viktoria Löwenthal dijo...

Haha, ja, man kanske ska köra på det rakt av..
Rikard Lejonhjärta Marcer Löwenthal...

Anónimo dijo...

hahahha....jag tror vår nästfödde får heta Valentin Wallentin :-)
och vad är nu detta för hemlighetsmakeri...Ethel...??? Det har du inte ens dryftat för mig luring där...Är det spikat och klart? Är ni hemma och hostar idag? Kram kram

Anónimo dijo...

jag tycker det är ett jättefint namn :)
(tack för din kommentar förresten)