18 jul 2007

Utmaning av Tonårsmorsan

Jag har blivit utmanad att svara på en del frågor av Tonårsmorsan (en för övrigt väldigt bra och rolig och "på pricken" blogg om hur det är att ha tonårsbarn.. Monika? Kanske Något för dig?)

Tre saker jag inte förstår mig på:

  1. Mig själv (fast det blir bättre)
  2. Trångsynthet i alla dess former och uttryck (rasism, främlingsfientlighet, oflexibilitet, snarstuckenhet, missriktad stolthet etc.)
  3. Oviljan att förbättra världen (micro/macro/meta)
Tre saker som finns på mitt skrivbord/bordet jag sitter vid:
  1. En stor kanna med Sir William (se sidan 27) världens i särklass godaste te från Sibyllan i Stockholm.
  2. Hörlurar som sitter i datorn och som strax skall användas för att lyssna på svensk radio, bli lite uppdaterad på svenska språket och på vad som händer där uppe i norden (vädret vädret vädret)
  3. Massa högar med jobb som måste avslutas innan semestern.
Tre saker jag gör just nu:
  1. Bloggar och morgonslösurfar
  2. Tackar ja till antagningen i Lund (distans sociologi del 2)
  3. Käkar frukost här vid datorn (Fullkornsbröd, samma som alltid, år efter år, eftersom det är den ENDA sorten som finns i hela Vilassar..)
Tre saker jag vill göra innan jag dör:
  1. Uppfostrat mina barn till att ha blivit bra medmänniskor (fast som Junia slåss för tillfället verkar det kört på den fronten...).
  2. Jobbat aktivt för att förbättra villkoren i allmänhet här i Katalonia/Spanien (jämställdhet, domestic violence, barn/fetma).
  3. Se mina barn och mina syskonbarn (och helst världens alla barn) växa upp under drägliga och hälsosamma förhållande (BIIIIING!!! BIIIIING!!!! BIIIING!!!!! utopivarning)
Tre saker jag kan:
  1. Städa (det lärde mig min styvmamma)
  2. Läsa bok efter bok efter bok utan att tröttna
  3. Ställa upp när det kniper (eller när det inte kniper)
Tre saker jag inte kan:
  1. Lyckas ta mig loss från mitt nuvarande jobb
  2. Prata tillräckligt med katalanska för att känna mig nöjd
  3. Mingla (helt värdelös)
Tre saker jag tycker att du ska lyssna på:
  1. Sommarpratarna som jag rekommenderat
  2. Shit!! Jag är inte ett dugg uppdaterad! Om jag minns rätt har jag bara lyssnat på Sol solet och djurens orlkester det senaste halvåret...
  3. Ok, Front 242 är bra när man kör ensam i bilen.

Tre saker jag skulle vilja lära mig:

  1. Alla möjliga språk! Katalanska, kinesiska, japanska, tyska, bättre engelska you name it!
  2. Att vara så där innerligt trevlig och varm när jag träffar människor för första gången (ja helst även andra och tredje också) och man vill göra ett bra intryck och det enda folk tror nu är att jag är urstöddig och dryg och har alldeles för bra självkänsla när jag i själva verket inte har någon alls.
  3. Att spela klarinett som Giora Friedman (man kan lyssna lite där också)
Tre favoriträtter:

Uj, nu är jag ju gravid så mina svar nu räknas inte om ett tag!

  1. Falukorv i ugn med ost, äpple, lök och senap.
  2. Fideos (hemmagjorda, helst Isabels eller mina egna, jag postar receptet så snart jag kan)
  3. Fideua (fast det skall vara en god och nygjoprd en!!!) Receptet på svenska är svårt att hitta, men jag ska göra en översättning senare så det finns här.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Jättekul att läsa din lista, på det här sättet lär man sig ju massor om andra, som man inte visste...!

För övrigt visste jag inte att man måste vara uppdaterad i musik för att föreslå vad folk ska lyssna på...haha... jag hade ju liksom med musik från 1700-talet...typ...! Kram! ;-)

Viktoria Löwenthal dijo...

Haha, njae, jag menade inte uppdaterad p� det s�ttet, fel val av ord kanske. Jag menar att jag har inte lyssnat p� ngn musik sedan 2-3 �r tillbaka (sorgligt men sant) s� jag skulle kunna ta samma "tips" som f�r 6 �r sedan. Och det finns ju de som l�ser som k�nner mig nog f�r att veta detta..och ja, b�ttre f�rekomma �n att f�rekommas!
S� det var inte �rhundradet jag var ute efter.

Anónimo dijo...

Apropå sommarpratarna, kanske den här artikeln kan intressera: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16292515.asp

God natt!
Helena