3 jul 2007

Tried Orxata??


Jag älskar Orxata (de xufles), i synnerhet den från calle Parlament i Barcelona. Den är outstanding oslagbar. Första gången jag drack Orxata var den också oslagbar - rakt av det värsta jag varit med om. Det var i Parc Ciutadella och den var fördjäkla äcklig.

Men på sommaren, när det är så varmt så man inte kan äta, men kroppen ber och bönar om ngt, då är orxata the thing. Den måste vara iskall och som sagt, helst från orxaterian på parlament.
Hittade en annan bloggare (http://racodc.blogspot.com/2007/06/orxata.html) som också skriver lyriskt om Orxata och där hittade jag:
Davant l'afirmació: "Sembla que tinguis orxata a les venes", Albert respon: "Ojalà!!"
Ja hur kan jag översätta det?? "Det verkar som att du har orxata i venerna", och Albert svarade: "Om det vore så väl ändå!"

Vad är orxata? Det är en dricka gjord på xufles (ngn slags nöt, i min katalansk-svenska ordbok kallad jordmandel), socker och vatten. Den är grumsig och tjock till konsistensen.

Det är dessutom väldigt speciellt att gå på orxateria (som ofta säljer typ bara orxata och det vi kallar slush puppie). På sommaren säljer de orxata, på vintern turrons, och däremellan är det stängt. Det finns knappt några bord, folk står utanför den öppna lokalen (som ofta är typ ett hål i väggen) och ja, skön stämning över en orxata.

Junia och jag var och drack varsin idag - nice!

No hay comentarios: