13 jul 2007

Jag undrar..

..vad som hade hänt om ett fall som pågår i Spanien nu hade hänt i Sverige i stället.
Följande har skett:

Ett par separerar. De har en dotter (nu 8 år) gemensamt. Föräldrarna har till en början delad vådrnad men i praktiken är det mamman som har mest hand om barnet. Efter ett tag börjar flickan visa ovilja gentemot pappan, och vill inte åka till honom som planerat. I rätten kommer det fram att det är mamman som manipulerar dottern och får henne emot pappan.
Domen blir följande: Under ett halvår skall flickan bo med pappan, först en månad med farföräldrarna för att de ska gå smooth och sedan 5 månader med pappan. Hon får under denna tiden inte träffa mamman. Inte alls.

Hur manipulativ mamman än är så är det här käpprätt åt skogen.

Idag var den senaste nyheten att flickan igår rymde då hon var ute med en faster och att hon efter att ha irrat runt i 2 timmar gick in på en polisstation och fick hjälp att ringa mamman, som kom och hämtade henne. Mamman har nu fått tillsägelse att hon om detta inträffar en gång till inte får hämta flickan utan måste kontakta pappan.

Jag undrar, om dteta hade skett i Sverige, hade det inte varit på varenda löpsedel då? Hade detta inte blivit anmält av 1000-tals människor? Jag menar, om socialen tar hand om ett barn för att ngr bygger om i sommarstugan, och detta sedan anmäls av helt oberoende personer, vad hade hänt i detta fall? Jag kan inte förstå den tysta opinionsbildningen som finns i Spanien. Är det postdiktatur som lever kvar? Varför skriker inte folk i högan sky? Vad säger ni?

1 comentario:

Eva dijo...

Va sjukt, säger jag.