13 jul 2007

Sol sol jättesköna sol - sol solet



Folk har så svårt att uttrycka när de är nöjda. Svenskar är bra på att klaga på alla sorters väder men spanjorerna har fram till i år varit världsbäst på att klaga på regnigt väder - efter 5 månder av sol sol och åter sol är det lite mulet en dag och då börjar det suckas. Men så, en liten förändring, några dagar av rejäl värme i juni och alla suckade istället om klimatförändringar (och brassade på med air conditioning) och uj uj uj det kommer bli en förskräckligt varm sommar etc.

Men – värmen uteblev och vi har en FANTASTISK sommar jämfört med alla de jag haft sedan 1998, aldrig har jag sovit så gott i juli, till och med ett påslakan för att inte frysa. Och aldrig har jag haft en liten kofta på mig när jag går till jobbet på morgnarna på sommaren (förutom för att överleva tåg/metroresan som garanterat innebär minusgrader). Och inte har jag varit med om att spanjorer väljer att sitta i solen mitt på dagen för att inte frysa i skuggan (25 grader dock). Men så är det i år. Och det är UNDERBART LJUVLIGT!! Och inte ett knyst! Ingen säger ngt. Nu hotas vi av varmare dagar, de utlovar 40 grader och uppåt – men hej! Det brukar vi ju ha senast slutet på juni i vanliga fall och det har vi inte. Och det värsta, när temperaturen inte går ner över natten, så man går och lägger sig vid 32 grader och går upp vid 32 grader för att sedan genomleva en fullständigt segdeg-dag. Nä ni gott folk, vi har haft tur i år.

No hay comentarios: