16 jul 2007

Att vara gravid del 2

Sedan finns det en massa saker som är så obehagliga att de inte nämns t.ex svåra bäckenbottenskador, bristning mellan slida och ändtarm sk perinealbristning grad 3 och 4 (sfinkterruptur), vilket numera drabbar var tionde förstföderska i Sverige vilket jag tycker är ganska mycket!

Och sedan, om man läser mer om kvinnors upplevelser och hur de upplevt detta så är den största skräcken att behöva föda vaginalt igen (de som drabbades av sfinkterruptur) och deras rädsla att bli nekade kejsarsnitt. Vissa tvekar därför att bli gravida igen, eftersom kejsarsnitt i många fall inte bestäms innan.

Oh vad jag är glad att jag bor i Spanien där synen på kejsarsnitt inte är lika eländig som i Sverige!

3 comentarios:

Eva dijo...

Jag är också glad att jag bor i spanien, jag trodde att det skulle vara bra att åka hem till sverige och föda, tji fick jag! Sverige är absolut inte så bra som man skulle kunna tro.

Har vi träffats? Jag känner igen namnet Junia så mycket och det är ju ganska ovanligt....swea? club escandinavo? handelskammaren?

Viktoria Löwenthal dijo...

Hej, hemma hos Helena, när Martina fyllde 1 år!
Så vart det
Kram
Viktoria

Eva dijo...

Ja just det! Nu faller bitarna på plats!
Kram