24 jul 2007

Onyttig mat och feta barn

Läste i SvD om onyttig mat som t.ex yoghurtar med allt för mycket socker och onyttiga flingor som marknadsförs med attraktiva leksaker för att få barnen att vilja ha just dem.

I Spanien är det något helt vansinnigt vad barn och ungdomar (och jo, vuxna också, men inte på samma sätt) äter onyttigt. Varje dag efter dagis/skolan ser man det i parken, alla dessa barn som käkar vitt bröd typ baguette eller "rostebröd" med nutella, chokladcroissanger, kex med choklad etc. och till detta dricker de juice.

Man ser även mycket små små barn med saft i grälla färger i nappflaskan, trots att detta är något som barnläkarna ständigt poängterar att man INTE skall göra. Jag försöker hålla stånd men det är ursvårt, i synnerhet som de bjuder Junia utan att fråga - till och med tanterna i apoteket sträcker fram klubbor till Junia från det att hon var stor nog att halvsitta i vagnen.
I toppen på matpyramiden som hänger på vår lokala barnavårdcentral är det Coca Cola och chips och kakor, finns de ens med i den svenska pyramiden??

När jag pluggade på universitetet här, på UAB, var jag fascinerad över alla dessa trådsmala tjejer som ständigt gick och mumsade på ngt "snacks" (chips, nötter, friterat i allmänhet).

Spanien är ett av de länder i Europa som har störst antal barn med övervikt, 13,9% av alla 2-24-åringar lider av extrem övervikt och hela 12,4% av övervikt.

Själv fick jag aldrig ens sådana där Kalle Anka-kex när jag var liten (nej mamma jag ska inte berätta nu allt om hur sträng/pedagogisk du var när vi var små, när jag är mer slipad kommer du att få ett helt eget kapitel, med alla mina syskon som gästskrivare) så jag kan inte låta bli att ibland falla för frestelsen att köpa något spännande typ Petit Suisse till Junia, men det är definitivt mer undantag än regel och i allmänhet måste jag nog säga att vi äter rätt sunt.

5 comentarios:

Maria Agrell, Barcelona dijo...

Intressant jämförelse.

Vatten. Finns inte ens med i den gamla hederliga svenska. Fast självklart viktigt. Särskilt här i solen.

Och mjölk är längst ned och själva basen i den svenska kosten finns rätt högt upp i liten mängd i den spanska. Jag har hört en läkare säga om att medelhavsmagar inte klarar laktos på samma sätt som våra nordiska magar.

Men sötsaker. Icke sa nicke i den svenska. Förstås.

Jo du, jag tror t.o.m. att Ted blev erbjuden en godisklubba i en barnklädesbutik när han var 6 månader gammal!!!

Jag försökte också förklara konceptet lördagsgodis för Max fröken, eftersom Max brukade spara allt godis han fick av sina klasskompisar - men hon fattade inte poängen. Hon tyckte det var ett konstigt påhitt. Vadå godis BARA en dag i veckan.

Sedan skrattade hon glatt med sina gråbruna tänder.

Viktoria Löwenthal dijo...

Hahaha "Sedan skrattade hon glatt med sina gråbruna tänder."

Jag försökte ett tag ta med en liten ask torkad frukt till Junia för henne att ha i parken, lite russin, ngn aprikosbit etc.
Men tanterna titatde på hennes lilla ask (som hon själv var hemskt nöjd med, jag tror till och med att Junia gillar frukt bättre än godaste chupachupen) och sade sorgset:
Pobreta, ven que te doy una galleta! (Stackars liten, kom så ska du få ett kex)
Varpå Junia tidigt lärde sig att vissa tanter kunde man gå fram till med sin lilla ask och byta ut mot galleta, väldigt praktiskt...

Eva dijo...

Det där har jag också bloggat om http://evasdinablog.blogspot.com/2007/02/vrt-dagliga-brd-giv-oss-idag.html
En gång när Dina var 6 mån fick hon ett sockerrör (sånt till kaffet) att tugga på av en servitris, vad tänker de med?!

Redaktionen Tidningen Varför dijo...

Hahahaha! Det är banne mig den roligaste pyramid jag har sett! Jag vet inte om jag ska älska eller hata Spanien när jag ser sånt här!

Viktoria Löwenthal dijo...

Tyvärr hittar jag inget original online med coca cola i toppen, jag lovar att jag ska ta foto nästa gång jag är på BVC.