11 jul 2007

Och så måste jag svara förståss...100-km´s-mail


Hej,

Och vad kul med svar (sent omsider, jag hade tappat hoppet)!

Diskussionerna här är väl desamma som på Kanarieöarna, det är svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt. Ja för att inte säga svårt - helt jäkla omöjligt!

Sammanfattning av ekonomin
- Vi har 16 veckors föräldraledighet – TJOHOO!! Med Zapateros regering hoppas vi dock alla att det ska bli utökat till åtminstone 6 månader.
- Vi har ett statligt bidrag på cirka 100 euro i månaden fram till att barnet fyller tre år OM MAN ARBETAR och TJÄNAR TILLRÄCKLIGT för att komma upp i quotan (vet ej exakt vad den är men när jag var mammaledig och kom tillbaka efter att ha tagit ett åt tjänstledigt UTAN LÖN så kom jag INTE upp i full quota för att få några 100 euro i månaden, vilket ingen hade sagt )

I Catalunya har man dessutom ett extra bidrag på 625 euro/året fram till att barnet fyller 3.

Har man turen att lottas in på ett dagis som är kommunalt betalar man från 260 euro i månaden (lägsta) och uppåt beroende på hur mkt du deklarerade förra året. Går man privat (vilket de flesta tvingas till då det finns få, väldigt få kommunala platser) ligger det ofta på 350 och uppåt (ofta tillkommer det en massa utgifter som du inte kan förutse, t-shirts och resor etc).

Mångas löner ligger på 1000 euro ut efter skatt, boende ligger på 650-1400 euro (oberoende om det är din egna eller hyrd).

Så ja, det är väl ett härligt lyxproblem egentligen att kunna diskutera curling eller inte curling! Här diskuteras det lite om sådant som stöts och blöts i Sverige. På gott och ont skulle jag vilja säga, jag blir väldigt trött på svenskar när jag är hemma för att allt skall diskuteras och alla har massa åsikter och tusen frågor om hur man gör och hur man står i olika uppfostringsfrågor.
Sedan kommer jag tillbaka hit och saknar den allmänna debatten – här skriker alla bara CACA (bajs) om Junia råkar nudda sanden i parken och på den nivån är debatten = ingen debatt, allt är farligt och caca och QUE TE CAERAS!!! (Du kommer att trilla EH!!!!).

Sedan finns det mycket positivt, att föda barn här är UNDERBART och ngt jag rekommenderar ALLA kvinnor – personlig vård, lugn och ro, valmöjligheter vad gäller 100% epidural ellerr 200% epidural J eller varför inte en elefantdos och hej vi ses när det är över!! I Sverige hör man bara om förskräckliga traum,atiska upplevelser och folk som blir nekade plats, försvunna narkosläkare, patienter som föder i korridoren etc. Här hör man mer om ”plopp-förlossningar” (vi kom in och jag var öppen si och så många cm och så fick jag epidural o sedan var ungen ute) och nöjda snittade mammor (Uj, detta tema är ju klart TABU i Sverige!!!!).

Uj vilket låååångt mail! Sorry. Det är så på morgonkvisten när man inte vill börja jobba..

Nu ska jag lägga upp ditt svar på min blogg så folk ser vad trevligt att du svarar!

Ha en bra dag
Viktoria

No hay comentarios: