10 mar 2008

Skillnaden mellan diskbråck och hemorrojder

Vet ni vad som är skillanden mellan dem? Jo, att när jag fick mitt diskbråck frågade alla om det medan INGEN frågar hur mina stackars (eller njae, stackars jag snarare) rojdisar mår. Ingen. Tänk att vissa saker är så tabu att trots att alla vet att man själv knappast bär någon syndig skuld till deras uppkomst så väljer man att inte kommentera ämnet. Innan många blir gravida vet de en himla massa om olika graviditetssymtom, vem hade inte hört talas om foglossning, kräkningar, problem med ischias etc. Men hemorrojder, no way josé!
Men, ni skall veta att minst hälften av alla vuxna får det någon gång i livet (läs mer). Och ni ska veta, även om ni uppenbarligen inte vill, att mina rojdisar trivs och frodas, nu dock endast i löndom (vilket är sju resor värre som det ofta blir när saker sker i det fördolda).

2 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

Hur mår de då; Roj-disarna?! Foto-bevis! Gör mental notering om att kontakta dig om jag skulle få för mig att skaffa barn - så jag får veta sanningen! Misstänker att din käre make fått skulden för uppkomsten av dina Roj-disar?

Selmas o Gretas krypin dijo...

Va? Jag har bestämt för mig att jag frågat hur det går med dem för ett tag sen...hm..fast kanske jag bara tänkte fråga och aldrig kom så långt? Gravidhjärna du vet...Men då frågar jag lite nu istället och när du redan svarat på frågan om de inte försvinner efter förlossning, så går jag vidare: - Jag trodde de uppkom vid förlossning? (kanske ologiskt), men det är alltså under graviditeten? Ökat tryck? Förstoppning? Varför uppstår de?Har aldrig haft (och hoppar GÄRNA över!!), föredrar mina konstiga åkommor såsom grav.klåda på armarna, utero irritable...men än är det inte över, så jag ska väl inte ropa Hej än! Hoppas de snart försvinner i allafall de USLINGARNA!! FÖRSVINN STYGGA ROJDIS FÖR DU FINNS INTE!!!