11 mar 2008

My God, är min blogg en mamma-blogg?

Jag är mamma, jag skriver en blogg. Men inte är väl min blogg en "mamma-blogg", eller "bebis-blogg"? Eller?
Terri Eriksson sågar nu alla dessa "mamma/bebis-bloggar" och jag håller med henne till hundra (men var först tvungen att snabbt scrolla ner över mars/feb för att se att jag inte snackade för mycket joller joller/spricka/Åh vad jag skulle vilja duscha i lugn och ro...Men det gör jag inte, jag höjer mig ur mängden och snackar hemorrojder. Och bortblåsttvätt och skitig bil).
För jo, ärligt, hon har så rätt, det finns så många fullständigt likadana bloggar med bebis i centrum och så lite "idag har hon på sig en underbar outfit från P.O.P etc. rajtantajtan" och jag vet inte allt de hittar på att blogga om som verkligen inte vill säga något mer än just: "Idag åt vi gröt till frukost och Smulan ville ha en halv fullkornsmacka."
Jag bryr mig inte heller vad folk åt eller vad de har på sig (eller sina barn), om det inte är så att de vill förmedla ngt med det (jag menar inte att alla inlägg måste vara deep deep, man måste inte vilja förmedla något STORT bara för att ha ett budskap, något slags budskap, något litet bara, right?). Och visst, man kan se det som en dagbok på nätet för nära och kära att bläddra i men ändå.
Och jag blir sååååå RIKTIGT irriterad över detta eviga klagande på tidsbrist och pengabrist, sluta blogga och sluta köpa dyra märkesvagnar, danska designkläder eller P.O.P i mängder etc.
För det klingar så falskt denna tidsbrist och krassa ekonomi. Jag bor i ett land där det verkligen är svårt att vara förälder, inga bidrag, 16 v föräldraledighet, arbetsdagar som ofta är från 09-21 i ett land där allt bygger på att du har en mormor eller farfar som hämtar barnen till lunchen (3 timmars hål mitt på dagen) eller betalar för att ha dem inhysta ngnstans tills du kan hämta dem, dyra dagistaxor (God vad hjag SKRATTAR när jag hör svenskar klaga på sina HÖGA dagistaxor, kom igen! 80 euro? 160? Här finns det INGET dagis under 250 euro, och MÅNGA för 500 euro. Jo, I MÅNADEN!!!).
Men så läser jag bara ett litet urval "favoriter", där det inte förekommer något av denna vara, t.ex Malin som bor uppåt kusten där jag bor och försöker vara glammig samt 2-barnsmamma och på ett roligt sätt beskriver sin ibland väldigt dråpliga vardag, DET tycker jag är väldigt mycket mer givande.

7 comentarios:

Maria Agrell, Barcelona dijo...

Jag vill inte heller bara vara en mamma-gravid-blogg. Tror inte jag är det. Men man är kanske hemmablind. Barnen är ju så stor del av mitt liv.

Och jag tycker både du och Malin skriver roligt.

Viktoria Löwenthal dijo...

Du är absolut ingen mamma-gravid-blogg, inte läst om en blöja du bytt, vet inte vilket märke du köper...nada de nada, res de res.

Tack för komplimangen!

KARLAVAGNEN dijo...

Äsch ingen av er är föräldra bloggar tycker jag. Jag tycker det är lite kul att läsa om tips på nappar, hemorojders varande eller icke varande, dammsugare och envisa småbarn. Ger mig singel-liv lite annat perspektiv.

Nu fick jag inspiration till ett nytt inlägg om barnomsorg. Jejeje...


Moltes gracias Maca! O es Macca?

KARLAVAGNEN dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Anónimo dijo...

làste ocksà Terri men lugn detta hòr absolut inte till mammabarnkategorien.Iallafall inte bara och lite àr ju mysigt fòr att jàmfòra med egna erfarenheter.Det àr som utlandssvensk kul att jàmfòra hur det fungerar fòr er i spanien.Jag har sagt det fòr,bàsta bloggen!!!

Linda dijo...

Apropå dyra märkesvagnar, hittade en absurd och mycket komisk länk till ett kommentarkrig på diskussionsforumet "min bebis". Läs och förundras!

Hälsar Linda


http://www.minbebis.com/forum2/viewtopic.php?f=61&t=11428&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Viktoria Löwenthal dijo...

Macas, tack alla, och tack i synnerhet du anonyme (från italien, i guess?).

Och Linda, jag skrattade ihjäl mig, man tror ju fan det är påhittat!

INte att undra på att världen ser ut som den gör.