22 mar 2008

Könstig lasagne

Till lunch/middagskalaset idag föll det på min lott (självvald) att laga lasage, en med nötfärs och en vegetarisk. Jag VET att vi i Spanien har tillagat en URGOD vegetarisk lasagne med ett lager champinjon/vitlök, ett lager broccoli, ett lager tomatskivor/basilika samt getost och att detta blev JÄTTEGOTT UTAN BECHAMEL. Men när mitt recept blev ifrågasatt blev jag nervös (blir det inte torrt och konstigt utan sås?!) så googlade och vart jag än hamnade var det MED sås. Så då smashade jag ihop ngt halvdant, lite mitt recept, lite Mat-Tinas samt några andra gökar. Sedan var jag trött och disträ, brände bechamelen, osten vart konstig och grynade sig, och så ville jag kompensera det med lite extra mjölk. Nu ser den skitäcklig ut, sladdrig nertill och stenhård och lite bränd upptill..
Veckans absoluta sanning:
Man skall ALLTID lyssna till sig själv när man har en BRA och EGEN erfarenhet av ngt.

5 comentarios:

Anónimo dijo...

Jag tycker ni kan komma förbi Stockholm också!

KARLAVAGNEN dijo...

Abstinensen är svår. Hoppas ni har det bra.

Rebecca Löwenthal dijo...

Jag tror de ligger på stranden och tinar upp...

KARLAVAGNEN dijo...

Tack Rebecca för upplysningen! Undrar om vi får receptet på lasagnen utan sås sås-måningom?

Rebecca Löwenthal dijo...

Med tanke på hur länge det här blogginlägget legat först, så skulle man nästan kunna tro att vi storknat p.g.a lasagnen, men den var faktiskt riktigt god. Och tips till alla som någon gång bränt fast bechamelsås i grytan - lägg den i blöt med tvättmedel!!! Inte ett spår av fastbränt material och inte behöver man gnugga och riva heller.