10 mar 2008

Myterna om moderskapet

Det finns så mkt myter, eller snarare buffel och båg, runt moderskapet, föräldraskapet, graviditet, förlossning och småbarn.
Varje gång jag läser klyshor som att "man glömmer allt besvär med graviditeter och förlossningar i den stund man ser sin nyfödde" etc. så kräker jag. För mig tog det över ett år att ens tänka i de banorna och hade det inte varit för att jag var verkligt övertygad om att jag ville ha fler barn hade jag INTE gett mig på det igen.
Men så finns det massa dumma smålögner som man sedan möter på. En av de lögner som gör mig mest arg är den att spädbarn inte blir förkylda. Det sägs att bebisar upp till 8 månader i princip INTE kan bli förkylda. Junia var snorig hur mkt som helst. Gala är nu inne på sin andra förkylning. Ingen som sett sin lille lille bebis fäkta och grymta då de försöker andas med sin täppta lilla näsa skulle snacka om att förkylningar inte existerar. Det gör ont att se och jag tackar det underbara näsvattnet Rhinomer som snabbt snabbt löser upp snoret (och i värre fall även den lilla näsdammsugaren somman kan suga ut snoret med, funkar skitbra och säljs av olika anledningar inte på svenska apotek. Jag hade den till Junia då det var riktigt illa och det var det enda som hjälpte).
En annan lögn som alla läkare/sjuksköterskor håller fast vid är att barn då de får tänder INTE får diarré eller febertoppar. ALLA jag känner har sett sina barn sjuka sjuka för att sedan se små gaddar sticka upp. Så nu vet vi det i alla fall, ni och jag och massa andra. Alla utom de som skriver böcker om barnens första år samt alla på BVC:er runtom i världen (jorå, här i Spanien säger de likadant, det är INTE pga tänderna som ditt barn är sjukt, det sammanföll bara med något virus som bröt ut i samma stund...).

No hay comentarios: