17 sept 2007

Vilaur och väghoror

Vi har haft en UNDERBAR helg i Vilaur! Huset som familjen Maria/Dome och Selma har hittat är FANTASTISKT, det ligger fantastiskt, det har en fantastisk utsikt från den stora takterrassen och det är urhärligt, precis som ett bonnahus på landet ska se ut.

Landskapet är precis som jag älskar, grönt, lövskog blandat med lite barrskog (men inte så så att det blöir mörkt och dystert utan bara lagom så att det luktar gott), böljande i små kullar som inbjuder till långa promenader, ja helt underbart.

Vi har varit runt lite och botaniserat i närheten, lördag åkte vi till L´Escala och tog ett eftermiddagsdopp och på söndagen åkte vi till en del småbyar i närheten (ngn hade marknad och en annan Fiesta Mayor= årliga byafesten, men ingetdera var ngn hit) och sedan vidare med vår picnicmat till playan i Empuries. Sagolikt. Och där finns ett hostal som såg så romantiskt ut så ja, det kan jag rekommendera till alla som vill ha en helg off town, precis vid havet i en liten "cala" (bukt), hostal Empuries, checka in!

Sedan finns det sådant som ger smolk i bägaren. Längs med alla landsvägar sitter dessa kvinnor på sina vita plaststolar, i gassande sol, utplacerade av ngn trevlig hallick från morgon till sen kväll. Varenda gång håller jag på att köra av vägen då tusen tankar rusar runt i hjärnan. De ser så unga ut, vissa av dem. Är de här legalt? Eller är det trafficking? Vad kan man göra? Vem är de? Har de något val? Sitter de där "frivilligt"? Varför gör ingen någonting? Är poliserna mutade? Väntar de med att göra ngt för att något större är i görningen? Är det då rätt att låta dessa kvinnor befinna sig i denna utsatta position tills vidare? Vad kan JAG göra?

Får mig att tänka på när Emma och jag vääääldigt sent en natt, ja en blöööt natt kan tilläggas, hamnade på en av Barcelonas mest kända strippklubbar. Jag hade sett ngt reportage på tv och där såg det glammigt värre ut (ägs dessutom av ett svenskt företag om jag inte minns fel, ingen nämnd ingen glömd).
Det var det värsta jag varit med om och så långt ifrån reportagets glitter och guldindränkta show. Efter en pampig ingång slungas man rakt in i mörker, nerför en brant liten trappa, in i ett litet kyffe till rum där ett antal män (oh, i reportaget var det nice lights och massa par och chica sällskap i publiken) satt och svettades inför anblicken av en snurrande tallriksplattå där porr av grövsta slaget visades live.

Emma och jag satte oss efter ett tag i baren och blev snart uppvaktade av en tjej. Antropologistuderande som vi var kunde vi ju inte låta bli att fråga hundra frågor, hon svarade lite på knagglig spanska och drog sig snart tillbaka och lämnade oss åt vårt öde.

Dagen efter skulle jag på bröllop hos ngn gammal klasskompis till Rogge, och Rogge hade, som han är, självklart inte förberett mig på någonting. Bruden som hans kompis gifte sig med är multimultimultimiljardärska, det var secret agents överallt, runt 500 pers, galet och framför allt en chock för min stackars alkoholindränkta yrvakna hjärna - hade väl inte sovit mer än en tre timmar, hoppat i galastassen och hepp, here we were...

shittamojja, ja det var nog det minsta man kunde säga om det.

Jag antar att om jag inte hade tyckt att polis verkar vara ett så dekandent yrke, eller snarare en så dekandent yrkeskår, full av män som gör som män vill och fyller mäns villkor och behov (okontrollerbara, som alltid), så hade jag nog kunnat tänka mig att bli polis bara för att utreda fall som detta med trafficking.

Detta blev ett långt inlägg.

No hay comentarios: