21 sept 2007

Att äta eller inte äta - det är frågan



Jag frågade min gynekolog/doktor vad jag kunde äta och inte äta under graviditeten. Han tittade oförstående på mig så jag hasplade fram:

-Ja, öh, alltså opastöriserade ostar får man ju inte äta. Eller jamon serrano, eller ja för den delen, ingen sådan där god plockmat.
-Ja, nä, alltså, låt oss säga så här: om du är ute och går uppe i bergen och fram kommer en gammal herde och säger på knagglig katalanska ”Här, ta min ost, du får den av mig”, ja då kanske du ska tänka till två gånger, men tja, nä-e, den som säljs över disk behöver du inte vara rädd för. Och köttet skall inte vara rått.

Så – hur kommer det då att den svenska listan ser ut så här:

Ät så mycket du vill av:

Fisk

Fiskprodukter som t ex fiskbullar och fiskpinnar
Inlagd sill
Kaviar på tub
Kolja
Kokt hummer
Kokt krabba
Kokta kräftor
Konserverad tonfisk
Kummel
Lax från Västkusten
Laxfisk från Stilla havet
Liten hälleflundra, blåkveite
Makrill
Odlad lax
Regnbågslax
Röding - Om den inte kommer från Vättern.
Sej
Sik
Sill - Om den inte kommer från Östersjön eller Bottniska viken.
Spätta
Stenbitsrom (förpackad)
Torsk
Varmrökt fisk om nyrökt - Om den inte tillhör sortimentet med begränsningar ur miljögift-synpunkt. Böckling är rökt sill från rena hav. I vakuumförpackad rökt fisk finns, framför allt mot slutet av hållbartiden, risk för skadliga bakterier.
Vitling
Öring - Om den inte kommer från Östersjön, Bottniska viken, Vänern eller Vättern.

Ät gärna en gång imånaden, men inte mer:

Vildfångad lax från Östersjön, Bottniska viken, Vänern eller Vättern
Vildfångad röding från Vättern
Vildfångad öring från Östersjön, Bottniska viken, Vänern eller Vättern
Sill/strömming från Östersjön eller Bottniska viken
Surströmming från Östersjön eller Bottniska viken

Avstå från:


Abborre
Gravad fisk
Gädda
Gös
Lake
Lever från torsk och lake
Råa skaldjur
Stor hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka, tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk)
Vakuumförpackad rökt fisk
Ål

Kött

Alla köttprodukter är säkra ur bakterie- och parasitsynpunkt om de upphettas till rykande heta (70°C ) innan de äts. Däremot överlever bakterier djupfrysning.

Du kan äta:

Kokt skinka, saltrulle eller liknande - Välj hel eller nyskivad produkt. Undvik vakuumförpackad skivad produkt, farmför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier. Risken ökar med förvaringstid och -temperatur.
Korv - Hel korv är att föredra framför vakuumförpackad skivad korv, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga mikroorganismer. Kokt eller varmrökt korv är säker ur parasitsynpunkt men ej alltid säker ur bakteriesynpunkt. Ordentlig upphettning av korv avsedd att värmas, som t ex varmkorv och falukorv, rekommenderas därför.
Leverpastej - Vanlig förpackad leverpastej kan ätas i normal omfattning. Undvik lösviktspastejer och patéer, de kan innehålla skadliga bakterier.
Varmrökt kött - Helt kött är att föredra framför vakuumförpackat skivat kött, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier.

Avstå från:

Gravad fågel - Risk för skadliga mikroorganismer.
Gravat kött - Risk för skadliga mikroorganismer.
Kallrökt kött, parmaskinka och liknande torkat kött - Kött som inte är upphettat - framför allt från gris, får och vilt - kan innehålla skadliga parasiter. Ur bakteriesynpunkt se Kokt skinka ovan.
Lever - Innehåller mycket A-vitamin. Höga doser A-vitamin kan skada barnet.
Rå köttfärs - Risk för skadliga mikroorganismer.


Mejeriprodukter
Opastöriserad mjölkUndvik att dricka opastöriserad mjölk. Den kan innehålla skadliga mikroorganismer.

Ost
Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

Andra livsmedel
Diverse förpackade ätfärdiga rätter, sallader, smörgåsar m m säljs i många butiker. Välj nyförpackad, nylagad mat om den inte ska upphettas innan den äts. Var försiktig med "delikatessmat" som patéer, syltor och liknande i delikatessdisken. Rå, obehandlad fisk och skaldjur kan, som andra råa livsmedel, innehålla skadliga bakterier, virus eller parasiter. Risken för skadligt höga halter av Listeria är dock liten om produkterna är helt färska och har behandlats hygieniskt tillfredsställande. Detta innebär att nytillverkad sushi baserad på råvaror av god kvaliet utgör låg risk ur listeriasynpunkt. Eventuella övriga skadliga mikroorganismer drabbar i första hand modern, inte fostret. Välj fisk som vi inte avråder från i "fisklistan" ovan.

Lakrits går bra att äta när man är gravid. Liksom alla andra bör du dock inte äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag. Kalebasskrita, bl a känd under namnet "Calabash chalk", som rapporterats användas mot illamående av gravida kvinnor från Västafrika, kan innehålla höga halter av bly. Det är därför direkt olämpligt för gravida att konsumera denna produkt. Andra namn på produkten kan vara "La Craie", "Argile Nzu", "Mabele" eller "Calabar stone". Var försiktig med hälsopreparat och hälsokostprodukter vid graviditet och amning. Ämnen i hälsopreparaten kan påverka barnet.

Men halloj!! Hur överlever ni svenskar? Kommer ni ihåg allt detta? Hur gör ni? Går ni och handlar med en lång lista på alla dessa Do´s and Dont´s? Sitter och övar som inför ett glosförhör? Är det DET ni gör på alla dessa evinnerliga mammagruppsträffar? Över en latte - träning och allmän uppfräschning inför nästa barn: Nå Viktoria, vilka är de farliga fiskarna???!!


Räknas moräna hit?? Den är inte med på listan vare sig för Do eller Don´t..? Räknas den som ål?
Shittamojja, och jag som har svårt att tacka nej till den där herdens goda mögliga ost...Nästa gång skall jag glatt tacka nej och tänka på alla stackars gravida svenskor, huga!

7 comentarios:

Anónimo dijo...

HAHAHAHAHA!! Får be allra ödmjukast om att få återkomma med en mer civiliserad kommentar när jag smält allt detta....(smältost? fick man äta det?). Apropå Gudarna...HERRE GUD!!! är faktiskt det första som kommer över mina läppar!! Oooooooooh vad jag är glad att jag är gravid här och inte där! :-)/M

Anónimo dijo...

så ser inte min lista ut som jag fick av barnmorskan den är MYCKET längre, speciellt på fiskfronten, där fick jag typ inte äta ALLS :-(

Viktoria Löwenthal dijo...

Denna listan är från livsmedelsverket i sverige och jag trodde de hade typ patent på att bestämma vad man får äta och inte. Din barnmorska kanske inte gillar fisk och har hittat på en egen lista?

Monica dijo...

Jag tycker det är lite patetiskt. Lite prettigt också, lite "vi är bäst" över det. Hallå, tror man verkligen att "president" för att ta ett mega-multinationellt märke, skulle TILLÅTA att det fanns listeria i deras ostar???? Det skulle typ bli ramaskri och kaotisk kris. Tror knappt det.

Sen tror jag knappt ens de gör det här testet......asch, vad hette det nu...nåt som man antingen har haft och är immun mot, eller inte. Har man inte haft vad-det-nu-heter, ja då bör man vara försiktig med rått kött (typ steak tartar, inte vara uppe i katter och kattbajs, och har man haft det kan man nästan äta vad som helst, typ. Kan det vara så att man har alla listor istället för att göra denna typ av test, och då spara pengar? (listeria är ju nåt annat, men som sagt, vad TROR man om ostproducenter....)

Som detta med att mäta magen med måttband istället för att göra mer än ett ultraljud under graviditeten, sen hör man att två barnmorksor kommer fram till olika cm-mått... Lite stenålders kanske, över måttbandet?

Men, jag ska nog mest hålla tyst. Jag drack ju till och med vin när jag var gravid, fast det är hemligt! (särskilt i sverige...)
(och jamón åt jag, och all fisk, inkl färsk tonfisk (fast ingen blyfisk fr östersjön förstås!), och massor av getost och brie, och tja, njöt allmänt av livet och en underbar tid...

Anónimo dijo...

faktiskt så är listan som jag fick från min barnmorska också från livsmedelsverket men annorlunda ser den ut i allafall.

Som sagt speciellt få fiskfronten, men jag är en hemsk människa så jag gjorde fisksoppa på 3 olika sorters fisk igår, och den var underbar!

Viktoria Löwenthal dijo...

Monica, jag håller med dig fullständigt, men det är ju så de/vi är, vi duktiga storebrorssvenskar. Vi vet ju hur det ska gå till här i världen. Jag har precis fått klart för mig att jag fortfarande inte är grön, jag kan med andra ord fortfarande inte leka med kattbajs etc som jag vill. Men njuter precis som du av en god serrano (senast i morse) och ja, min hemliga last är inte vin utan coca cola.
Men vad är det du säger om mätband? Gör de det i sverige? varför? för att se hur bebin växer? låter helskumt. Ja ibland låter svensk läkarvetenskap som ren humbug, moderna häxor.

Viktoria Löwenthal dijo...

Ja ja, din marnmorska kanske har ett eget livsmedelsverk då? Eller? Du kan ju annars rekommendera henne att uppdatera sin för detta är vad jag vet senaste versionen och de har tvingats göra en del ändringar efter påtryckningar i allmänhet. Den din barnmorska har kanske är en äldre version?