10 sept 2007

Hemorrojder och honung


Ord är spännande.

Varför låter en del ord t.ex. så äckligt så att man nästan skäms för att säga dem?

Att jag fått diskbråck till följd av graviditeten låter t.ex. INTE äckligt i mina öron, men däremot tar det emot mer att säga att man fått hemorrojder. Bara ordet i sig låter obehagligt och lite fult, men man är ju liksom inte mer delaktig i att man fått hemorrojder än att man fått diskbråck, jag menar, knappast ngt man kan hjälpa (och de härstammar ju båda från exakt samma sak; mer kroppsvikt än vad som sig bör och för mkt stillasittande (också lite annat smått och gott med gemensam nämnare graviditet).

Hemorrojder får inte ens vara med i stavningskontrollen i Word, medan diskbråck glatt passerar som korrekt val av ord.

På tal om hemorrojder så kan jag här nämna att ngt som hjälper suveränt är honung. Jag har aldrig varit med om maken till bättre botemedel än honung – och så är det så få som känner till dess läkande effekt. Om man slår skallen i ngt (eller ngn slår en i skallen) så att skinnet spricker och århundradets bula är på väg: sätt på lite honung och effekten är OMEDELBAR! Sjukt effektivt. Och inte alls lika kallt och obehagligt som en isbit, som dessutom inte har ngn direkt desinficerande effekt.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Hej!
Hur menar du att man ska använda honungen? Utvärtes eller invärtes? Ursäkta den dumma frågan, men jag lider också av det här problemet pga graviditet, och det hjälper inte så bra med Xyloproct.
Tacksam för info!
//Tessan

Viktoria Löwenthal dijo...

Hej Tessan,
ja det är ett jäkla jidder detta med hemorrojder.
Jag kletade för kung och fosterland vart jag kom åt, dvs invärtes och utvärtes. Honungen i sig desinfekterar och desinflammerar. Och se till att gå regelbundet på toa och drick mycket mycket mycket vatten så att du inte blir för hård i magen.
Värst är om du pga rädsla för att det skall göra ont inte vill gå, då blir det riktigt illa, så bit ihop och se till att underlätta så gott du kan. I princip i ALLA fall går det över, men det kan ta tid. Och sedan är man känsligare efteråt.

Lycka till!!

Anónimo dijo...

Tack så mycket! Har kollat runt på nätet och blir alldeles förskräckt när jag läser att sista utvägen är operation! Hoppas verkligen inte att det ska behöva gå så långt! Nu ska jag köra på honung och vatten! :-)