19 sept 2007

Tens pupa mama???

Tänk vad man som kvinna (OBS!!) ska igenom när man ska ha barn, hela graviditeten är en lång backe full av underligheter som sedan mynnar ut i den värsta smärta som någon kan tänka sig (eller snarare INTE tänka sig) och sedan ett allmänt stadie av konstant tilt under några månader.

Det ”stora” pratas” det ju vitt och brett om, det att föda själva barnet, men allt annat, vägen dit? Allt detta rännande hos läkare och provtagningar och vägning och ultraljud. Visst, mycket av det är ju roligt och det är en spännande process och man är delaktig etc. Men helt ärligt: jag hade inte haft NÅGOT emot att det var Rogge som skulle föda. Eller att vi kunde turas om.

I morse var jag t.ex. iväg och gjorde O´Sullivans test (gör man det i Sverige?). Skitnice, upp i ottan, iväg till provtagning på fastande mage, stucken i armen innan man ens hunnit vakna, kissa i kopp, dricka sötad apelsinjoxdricka, sitta rakt upp och ner i en timme och inte kunna ta en kaffe ens, för att sedan kissa lite mer och bli stucken en gång till. Fantastisk start på dagen. Jag beslöt mig redan innan att inte ta bilen, det är nog med trafikfaror på Catalunyas gator.

Men nu är det gjort för denna gång och hoppas vid GUD att allt är bra så att jag slipper göra nästa steg (samma procedur mer eller mindre fast med 3 timmars väntan istället för, vad som då ter sig, ynka en).

Och ja, ännu värre om det visar sig att JO du HAR denna bebisdiabetes = FULLSTÄNDIGT slut på livets goda (det som fanns kvar efter att man fråntagits vin).

Jag tror inte Rogge fattar hur mycket olika jox man går igenom, även om han vet att Jo idag ska jag till doktorn för bla bla. Junia har blivit alldeles doktorsfanatisk efter alla olika besök (diskbråck, rehab, gyn, UL, öroninflammation, ngt mer?) och ska nu ständigt leka doktor med mig som favoritpatient. Ja jag antar att jag verkar skruttig och då känns det väl mer verkligt. Standardfråga när hon ser mig:
-Mama te pupa? (Har mamma ont?)
Doktorn? Mamma doktorn? Yggen? Puppa? Titta örat? Ja no tens pupa? (Ryggen? Ont? Titta på örat? Har du inte ont längre?)

Hm, vi får nog ta och styra upp detta snarast!!!

2 comentarios:

Sara dijo...

Tycker deet låter som en behaglig liten Junia-doktor. Köp en sån där liten doktorsväska till henne, så kan du vila och hon kan pyssla med dig. det var det bästa jag visste när Milton var liten, han undersökte med sina små krafsande fingrar, satte på olika låtsassalvor på benen, undersökte armar och fingrar och lite i öronen medans jag låg och dåsade.

Viktoria Löwenthal dijo...

Det har hon redan, hon har den röd-coh-vit-prickiga som hon fick av Becka när hon var liten och däri har vi proppat ner stetoskop, öroncheckare samt spatel (vi använder den till tungan men det skall nog föreställa en skalpell, fast typ väldigt knubbig). Bebin blir mycket lyssnad på, Bebin te pupa??