25 sept 2007

Peruansk mat

Idag fick jag ett ryck jag inte haft på länge; jag blev så sugen på peruansk mat så jag höll på att dö.
Helt ärligt, mer underskattad matkultur - sällan skådat! Jag reste runt i Peru med min dåvarande pojkvän (Pil & Båge kallad av min styvfar) när jag var 19 år. Resan bjöd på det mesta, äventyr och historisk rikedom och underbart landskap, vackert så det gjorde ont flera gånger om dagen. Och så maten! Jag var hårt drabbad av Montezumas hämnd eller vems hämnd det nu var, allt som åkte in åkte ut igen fortare än vad man hann tänka (ja tyvärr så var det faktiskt riktigt så illa och många gånger blev det ännu värre då man i panik uppsökte en toalett och det sällan för att inte säga aldrig fanns papper och ännu värre - inget vatten vare sig för att spola eller tvätta händerna).
Men då maten var så fantastiskt god, alltid, så valde jag att uthärda hämnden och äta med god aptit tills det var kört.
Tack internet för att du finns så att jag kan friska upp mitt minne när jag nu ska ta upp denna gamla lärdom - jag var riktigt duktig en gång i tiden på att få till en del rätter - nu ska det bli peruanska bullar av!


Mmmmmm...för alla som kan spanska är det bara att gå in på Perullacta och hämta recept, klassikerna finns med; chifa, arroz con pato, och dessutom....picarones...mmmm


5 comentarios:

Maria Agrell, Barcelona dijo...

Ska vi inte ses? Är du i Barcelona någongång?

Eller är du för stor för att röra dig numera?

Mina svenska kompisar Kristin och Martina som bor i Barcelona är också gravida och ska föda snart.

Monica dijo...

Oj, montezuma... Jag är nog en av de få som luffat runt i några månader (Peru och Bolivia) UTAN att bli magsjuk alls! Fast jag blev höjdsjuk på en utflykt till kondorernas canyon (vad den nu hette) och svimmade under dramtiska former inne på en bar (fast sen blev det positiv särbehandling...) Lomo saltado, aji de gallina, picote relleno och ...cebiche, Jo, mycket god mat var det!

Viktoria Löwenthal dijo...

Till Maria: Jo men självklart! Jag är i Barcelona varje dag pga jobb men då är ju Junia inte med och måste hämtas ngn gång.
Hade du tänkt dig med barn eller utan barn? Jag kan ju inte dricka så mkt vin och så, så en sådan date är inget att satsa på, tyvärr (men ÅÅÅÅHH vad det låter trevligt). Nä'r ska dina väninnor ha barn? Och var?

Viktoria Löwenthal dijo...

Monica: Ha ha, ja jag klarade den biten galant å andra sidan, var ute och trekkade och fyllde mig med cocablad och cocate och citronkarameller och märkte ingen nivåskillnad alls, däremot spydde och yrslade sig de två peruanerna jag hade i sällskap..
men visst var maten god ja, håhå ja ja...finns en restaurang i barrio gotic, kanske dags att besöka den snart..eller bunkra upp i den lilla sydamerikanska livsmedelsbutiken på via llaeitana och fixa ngt hemma..mmm

Anónimo dijo...

Comida peruana? La mejor del mundo! Eller hur?