5 sept 2007

Usch Guillou

Mycket kan man väl säga och mycket kan man få skriva, men det finns gränser, om inte andra så det som gränsar till osmaklighetens. Att om Stieg Larsson (que en paz descanse) säga att:

Radiointervju med Guillou (enligt Aftonbladet)

-Men kan du förstå framgången för Stieg Larsson?
– Ja, det finns ju en oslagbar metod att lansera sig litterärt tydligen. Och det är att dö. Men det finns en nackdel med den metoden.
Det är svårt att håva in degen efteråt?
– Ja. Bland annat. Och det blir svårt att fortsätta skriva.


Det tycker jag är kässt. Osmakligt sagt.

Piratförlaget missade den här storsäljaren - ok - that´s it. Sånt är livet i förlagsbranchen.
Själv fick jag det här manuset i handen för ngr år sedan från bokförlaget Zeta // Ediciones B och gav den det högsta betyget jag någonsin gett ngt jag läst för dem (9 litterärt inom sin genre och 9 kommersiellt - och man kan ju inte säga att jag hade fel) samt rekommendation att ABSOLUT översätta, i synnerhet som jag hört att det fanns fler delar. Tough shit för dem att de inte lyssnade på mig och översatte den.

No hay comentarios: