18 sept 2007

På tal om luft


..och kanske snarare då om att INTE få luft så hörde jag på radion imorse om en kines som efter 72 timmars pokerspelande på ett internetcafé i Peking dog utan att ngn till en början uppmärksammade det.

Tydligen har det nämligen blivit så vanligt att man använder internetcaféerna som en slags tillfälligt boende då man hamnat i någon prekär situation.

En del caféer med känsla för detaljer har till och med börjat erbjuda sina gäster små duschbås (detta för allas trevnad, säkerligen). 10 euro dygnet kostar det att sitta vid datorn jämfört med dryga 150-300 euro för ett tillfälligt rum i city.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Hade kunnat vara något för mig - hemlös och utan vinterkläder (är magasinerade) har jag gått och nynnat Laleh på jobbet, och folk har undrat över mina dubbla signaler: "glatt" trallande men med en dyster uppsyn - "Jag gör en bostaaaaaaaaaaaaaaaads-ansökan gör en booooooostads-ansökan, käre Drottning och Kung, det här är kärlek, inte hat, det är bara det att jag är så JÄVLA desperat efter bostad" - men nu är problemet löst: har fått en lägenhet!!!!!! Ett Sara-existentiellt-grubblande-brev till bostadsbolaget med ifrågasättande av deras tillämpning av policy samt utläggningar om hur de egentligen definierar begreppen "först till kvarn", "kö" och "lämplig hyresgäst" och saken löste sig mirakulöst på ett par dagar. Inser att jag nog varit nere och nosat på basen till Maslovs behovspyramid - en fast punkt i tillvaron. Innan det är löst är det svårt att gå till de mer raffinerade behoven.

och det bästa av allt: SÅ exakt precis där jag vill bo! Nära Thomas, nära Miltons skola, nära Isaac och Becka, nära Möllevångstorget, nära bussen t Lund - och nära Andra Familjen (Jörgen & Miriam). Närmare bestämt i deras hus!! Milton med nitarna glad som en lax. Vi flyttar in i november.
/Sara

Anónimo dijo...

Så jag slipper kinesiska internet-caféer, det var det jag ville komma fram till (hur editerar man sina egna inlägg?).
/Sara

Viktoria Löwenthal dijo...

Ja tyvärr, det har jag också velat göra på andras bloggar men det är kört, en gång kommentar alltid kommentar