7 sept 2007

Blöja eller inte blöja

När jag var i Sverige i somras uppmärksammade jag att flera äldre barn hade blöja, ibland riktigt stora barn.
På de flesta dagis här i Spanien gör de gemensam sak av potträningen, barnen inspirerar varandra och de flesta är blöjfria innan 1-2 kursen är klar (oftast har dagis gruppindelning efter ålder).


Jag läste i Aftonbladet att det skulle vara av betydelse att blöjorna i Sverige är så bra så att barnen inte märker av när de kissar eller bajsar. Jag tror faktiskt inte att det har mycket med det att göra, vi har samma märken här och de är inte sämre. Kanske är dagispersonalen mer engagerade i just denna fråga, kanske är det ett annat synsätt, vad vet jag.

Jag vet bara att när Junias fröken sade till mig att de skulle vilja potträna Junia efter påsklovet så ansåg jag det för tidigt, hon visade INGET intresse för potta eller vad som sker i blöjan. Men första dagen på påsklovet bad hon själv om att inte ha blöja, och ja, sedan dess har vi inte haft någon. Jag kan räkna olyckorna vi haft på en hand, och de har då mest varit i rent provocerande syfte så ja, de räknas väl knappt som olycka utan snarare som krigsförklaring.

2 comentarios:

Monica dijo...

Det där har jag ocksâ reagerat på, enormt stora barn med blöja (och har de dessutom napp, tja, det ser...märkligt ut!) I vårt fall såg jag att Nils kikade lite intresserat på de andra barnens potträning just innan sommaren, men han är bland de yngsta i sin grupp, och hans lärare tyckte vi skulle vänta lite mer. Så det blir nog nu (erkänner att jag är så lat att jag väntar in förskolestarten!)

Viktoria Löwenthal dijo...

Jamen det är en annan sak som jag inte förstår. Varför är det lättare på sommaren när barnen har lite kläder? Då är det ju MINDRE obehagligt om man nu skulle råka kissa på sig. Jag skulle snarare säga tvärtom, att köra i grupop, på dagis, med kläder på, är närmare verkligheten och ger säkert bättre resultat. När Junia är på stranden springer hon omkring och kissar som en hund: Kissa mamma säger hon och innan man hinner säga något har hon skjutit fram höfterna och kissar.
Nä, passa på nu i höst med andra barn på dagis, verkar han mogen kommer det gå galant och om inte så kommer säkert inte dagispersonalen heller vara så intresserade...