24 sept 2007

Vem sade att läsning är bra?

Helt ärligt, är det så himla bra att barn läser egentligen? Ja eller vuxna heller för den delen? Man får bara en massa idéer.
Vi läser "Det spökar Alfons Åberg" och sedan är hon rädd för spöken och hoppar högt vid varje ljud och sätter handen vid örat och säger: Scccchhhh..YSSNA mamma, PÖKE!!
Vi läser "Mamman och den vilda bebin" och Junia klipper av sig håret så fint uppe på skalpen så att hon nu har en bit som står rakt upp á la Tintin fast felplacerad.
Junia och jag läser "Visst kan Lotta cykla" av Lotta på Bråkmakaregatan och nu ligger hon och gallskriker vid min cykel och säger att hon vill cykla och att hon är STOOOOR flicka och att hon visst KAAAAN cykla.
Inga argument hjälper.
(När jag förstod att situationen ändå var tröstlös filmade också en liten snutt, kul att ha för henne när hon blir äldre kanske, men med risk för alla öron, ja i synnerhet mina egna med öroninflammation som aldrig går över trots förlängd antibiotikakur, ja med risk för det så publicerar jag inte det här utan endas små vackra bilder från dramat - checka in bubblan som kommer ut ur munnen, DÅ är man arg!!).

1 comentario:

Rebecca Löwenthal dijo...

Stackars, stackars lilla Lotta-barn. Du kanske skall hålla Masarin och Dartanjang på sparlåga ett tag framöver annars vill hon ha tigrar i badkaret,spela hockey i köket (och vi vet ju alla hur mycket plats det finns där) och springa rekord till sverige med fågelfrön till gamla morfar och jag är inte ens säker på att han äter frön.Harry Potter bör hon också vänta med. Det finns många effektiva besvärjelser som kan få vilken mamma som helst att bli förstenad eller förvandlad. Dessutom vill hon kanske ha Hagrids bror på altanen och hur skall du lösa det?