21 sept 2007

Läsning för att överleva

När jag läser intervjun som Martina Lowden gjort med Kristina Lugn känns det som att jag också glider ner i soffan där de sitter och småpratar. Jag har precis som de alltid läst, kommer från en familj som läser otroligt mycket och vi använder det väl alla för att överleva den ibland bistra vardagen. I långa (lite sämre) perioder av mitt liv kan jag inte minnas annat än att jag läste, så länge jag har en oläst bok vid min sida så är jag inte rädd för vare sig ensamhet eller livets vurpor. Det är när boken tar slut som man hajjar till och snabbt måste ha tag på en ny om man inte varit förutseende nog att preparera sig med en hög.

På grund av tidsbrist jobbar jag inte längre för Zeta (Ediciones B) vilket är ett stort TYVÄRR och ett dilemma. Då jag jobbade för dem som "reader" (man läser böcker för att se om de ska översättas till spanska) hade jag alltid gott om läsning, för jo, jag läser helst på svenska (man tappar språket fortare än någon anar och man vill ju inte komma hem och göra en Dolph Lundgren).

Junia älskar att man läser böcker för henne, ända sedan hon var runt 10 månader så har vi läst "riktiga" böcker och hon har aldrig avbrutit eller velat avsluta innan sista sidan. Med "riktiga" böcker menar jag då inte Mästaren och Margartita (Bulgakov) eller What a carve up (Jonathan Coe) men jag skriver riktiga för att det ska framgå att det inte var pekböcker. Jag tror absolut att ett barn som växer upp i ett hem där man läser regelbundet, med dem, för dem och var och en för sig själva, kommer att bli en läsande vuxen.

Jag tycker uppriktigt SYND om alla som inte hittar tjusningen med en bra bok (ja jag gillar rätt mycket ytliga skitböcker också, skall tilläggas, bara de inte är riktigt dåligt skrivna).

4 comentarios:

Eva dijo...

Bokberoende. Ja någon ska ju vara det också. Ska vi träffas och byta böcker?

Viktoria Löwenthal dijo...

Oh JA! Gärna! Alltid!

Rebecca Löwenthal dijo...

Snacka om högar som cyklas fram och tillbaka till faders huset! Kom på att jag iinte läst mer en en Nesser bok och nu slukar jag samtliga böcker som fanns i hyllan. Jag bara hoppas att det finns fler när jag tar min enormt tunga kasse och återvänder för en ny laddning. Dagar och nätter utan böcker ter sig skrämmande långa och fattiga. Sonen drillas i samma anda. Hur kan man annars förklara att han hellre ligger på altanen och läser och läser än att åka till Barcelona och hitta på nåt kul. Fast det e klart. En viss konkurrens av skateboarden får böckerna, tur är väl det...

Viktoria Löwenthal dijo...

om det finns fler?? rebecca, ser jag rätt? det är klart att det finns fler, och sulle de mot all förmodan ta slut (även då alla de böckerna som ligger BAKOM bokhyllan) så har du nästa guldgruva..min gamle granne David i barcelona. snacka om mkt thrillers. och han är ju engelskman så de är alla original, på english. så det e bara att flytta.