20 sept 2007

Coola föräldern

Sitter här och slår mig på bröstet (för bröstet? Vad är det svenskarna gör när de är så nöjda med sig själva såååå? På? För? Ovan?). Jag är en COOL förälder enligt Terri Erikssons test i Aftonbladet. Precis det svaret jag ville ha (ja jag visste ju inte innan vilka svar som fanns, det är ju inte så att jag gjort testet 100 gånger för att ÄNTLIGEN kunna skylta med detta...).

Kanske är det mina sociologistudier (hmm..tyvärr inte avslutade, de föll just på "göra-en-enkät-biten") som gör att jag kan ANA mig till vad jag ska svara för att bli den förälder jag vill vara. Eller, ja, öh, fel, för att Aftonbladet ska säga att jag är precis sån som jag är!

Invecklat? Gör den själv på: Hur är du som förälder

Här är mitt resultat (OOOHH nu slår jag mig för/på/under/vid sidan av bröstet igen):

Coola föräldern softar med barnen

"Det löser sig" är mottot

Är du avsvimmad? Hög? Febrig? Nejdå, det är bara en mycket avspänd förälder som ligger utslängd på bänken i lekparken.
Den coola föräldern rycker lätt på axlarna medan barnen sliter i varandras hår, river ut innehållet ur skafferiet leker affär med mormors juveler. Äsch, ingen fara på taket, det där löser sig säkert av sig själv, är ditt motto. Blir du bjuden på musikfestival är det inga som helst problem. Du packar bara ner lite saft och kex i vagnen och rullar dit med ungarna i släptåg. Barnen ska inte få hindra dig att se ditt favoritband - du hindrar inte barnen från att smula sönder alla kexen och pilla in smulorna i högtalarsystemet. För i den här familjen är vi softa mot varann.

Läser: Något som inte handlar om föräldraskap.
Pratar dig varm för: Att våga resa till Burma med barnen.
Skulle aldrig: Flytta till radhus bara för att det är barnvänligt.



5 comentarios:

Anónimo dijo...

Hej du! Gjorde nu om testet, då jag absolut inte fattar hur jag kunde bli "ekologisk & pedagogisk"...och mycket riktigt så måste jag sett i kors eller nåt (förmodligen kryssade jag gladeligen i det där om "bakar banankaka och sen ger jag barnen fotmassage...")..för nu blev jag också coola mamman som softar med barnen! ;-) /Gonatt från gissa

Anónimo dijo...

Jag blev den Ekologisk och pedagogisk
Yogaföräldern mån om kropp och själ

vilket stämde till en viss grad, men en nypa salt är alltid bra att ha i näven.
Helena

Viktoria Löwenthal dijo...

Haha, ja när jag såg fråpgorna undrade jag verkligen vad du svarat för att bli ekologisk, jag menar, jag ger Junia massage rätt ofta eftesom hon är så stirrig (och nu utan napp är det nästan det enda som luyckas få ner henne i varv när hon ska sova) men från de till magdalenas integral con yumi yuri på fredagskvällen kändes väl rätt långt...
Thih, vad bra att vi ska ha nya bebisar ihop då da, så vi kan softa och vara coola i huset i girona och på var playa, depending on the season...

Viktoria Löwenthal dijo...

Alla föräldratyper är bra utom de dåliga, det är mitt måtto!

Monica dijo...

fast, det var urfjantiga alternativ. Gjorde det dár testet när det hade publicerats och blev ocksâ cool. Men, det var ocksâ väääldigt svenskt....sà som utlandssvensk var det inte alltid lättsvarat....