7 dic 2007

Svenskt kött..mmmmmm

Foto av : Fredrik Sandberg

Häromdagen var det stor skandal, på nyheterna på TVE visade de att ngn köttgrossist sålt vad de sade var nötkött (filé) när det i själva verket var fläsk, till flera restauranger. Ramaskri, fullkomligt förståeligt.

Något som alltid slår mig då jag kommer till Sverige är all askyltar med: svensk gurka, svensk fläskfilé, svenska tomater etc.
Vissa grönsaker/frukter är definitivt godare om de fått gro i lugn och ro men Sveriges klimat tillåter inte att det kan vara så året runt. Ofta känns det som att det ligger mycket mer i det där "att köpa svenskt" än att det skall vara godare, man misstänkligör UTLÄNNINGSFRUKT, ja ack ve ack ve.

Därför blir jag (när det värsta äcklet lagt sig) lite glatt fnissig när jag i
DN läser om den ommalda köttförsen, de avtvättade korvarna och kasslern. Heja Sverige, Sverige är fantastiskt!

Och en annan sak: De spanska apelsinerna så här års är så fenomenalt goda så jag lovar att INGET, nej INGET går upp mot dem!!!

7 comentarios:

la linda dijo...

jag håller helt med dig, apelsinerna är helt otrloiga.

Anónimo dijo...

Att spanska apelsiner är goda, måste man bara hålla med om. Godast om man får äta dom i Spanien. Även dom som transporteras till Sverige är goda, men inte riktigt lika goda!

Anledningen till att svenskar vill köpa svenskt (finnar finskt osv) behöver ju inte bero på att man är misstänksam mot det som är utländskt. Att köpa svenskt är miljövänligare (m.a.p transportsträckorna) och man gynnar grannen (svenska bonden). Utländskt behöver heller inte altid vara bättre; mina holländska och spanska tomater håller i kylskåpet i veckor! Misstänksamt, tycker jag :).

Rebecca Löwenthal dijo...

Glömmer aldrig de solmogna majskolvarna, som jag plockade direkt från stjälken, och smaskade i mig från traktorn. Saftiga, solvarma och så underbart goda att jag aldrig smakat dess like. Fast det är klart, vi hade ökenvindar 45-50 gr varma och gassande sol hela dagarna. DÄr ligger de svenska kolvarna i lä, pluttiga är de också.

Viktoria Löwenthal dijo...

Pia; jo visst har du rätt, och jag tror visst att det FINNS svenskar som vill köpa svenskt av den anledningen. Men jag tror också att det är måååånga som köper svenskt för att de av ngn anledning tycker att svenskt är bättre, precis som svensken hyser en hederlig övertygelse om att svensk sjukvård är bäst. Men att på plats äta det som från platsen bjuds har absolut ingen jämförelse, håller helt med!

Becka: Jag antar att det kan klämmas in ett "israeliska" före Majskolvarna. Eller? För inte rpatar du om de skånska ökenvindarna...???

Rebecca Löwenthal dijo...

Njae, de skånska ökenvindarna blåser med sin frånvaro, fortfarande.

Anónimo dijo...

VA??? Har jag missat nåt?? Måste man inte KOKA majskolvar först???

Rebecca Löwenthal dijo...

Nejnej, man kan äta majskolvar som grillade, kokade, ugnsbakade eller superfärska, nyplockade. Men jag har svårt för att tro att den skånska majsen klarar inträdesprovet. De bör nog kokas i vatten, eftersom solen inte gör det här hemma i Skåne. Nyplockad, solmogen majs är en törstsläckare och delikatess!