11 dic 2007

Pepparkaksbak







Redan mitt första pepparkaksbaksminne är förknippat med ångest och ngt tungt..det tog ju aldrig slut!!!

Så jag bestämde mig redan där och då (tror jag, jag tillskriver mig i alla fall denna tidiga beslutsamhetsförmåga) att det här med pepparkaksbak, det var inte ngt för mig.
Men vad vet jag om vad framtida generationer tycker och tänker i frågan? Junia måste ju få en ärlig chans att förkasta skiten.

Så Junia fick en heldag med superjulstökaren Monika och hennes dotter Lina. Själv låg jag på soffan och sa fan inte flaska. Underbart.

På håll kunde jag se att det var precis så jäkligt som jag upplevde det. Roligare var dekorationsbiten, checka bara in vad fin Pippi och Lilla Gubben blev!

7 comentarios:

Anónimo dijo...

Vilken tur att du känner så rutinerade och professionella pepparkaks bakare. Du har rätt, jag vill minnas att det tog en evighet att baka ut en hel pepparkaksdeg. Det var väl därför mor min hade degen stående i kylskåpet i flera veckor och jag hade något smaskigt att nalla av och det bakades poco a poco. Själv hoppar jag helt över bakandet och ägnar mig åt själva ätandet av pepparkaks degen istället. Helena

Rebecca Löwenthal dijo...

Själv älskar jag evighetsdegen, på farmors vis. Det räcker både till att nalla av och baka,baka,baka. Fram med största plåtburken. Fast jag gillar ju överjobbiga evighetsprojekt...
Fin Lilla gubbe, hälsa bagerskan

Viktoria Löwenthal dijo...

Helena: Du känner ju samma! Så nästa år så bjuder vi in alla oss soffslaggare så bakar Monkan och barnen med Carolina som assistent. Fantastiskt bra lösning på alla ens julbestyrsproblem. Så har de en himla massa svensk julmusik att bjuda på, från syrran som sjunger julsånger i kyrkokören i Pålsboa eller så till Pontares julvisor, fuckin serious you know.

Becket: Livia...tro inte att jag inte försökt med det!!! Det har varit ett av mina favoriter men det säger tvärstopp hos rogge. det gåååår bara inte. jag tar upp det med jämna mellanrum som om det vore ngt nytt jag kommit på men nu sist blev vi nästan ovänner när han sa att jag hade minne som en guldfisk..

Rebecca Löwenthal dijo...

Ajdå. Jag döpte raskt ett fågelbad till det. TYckte det verkade vilsamt på nåt sätt.

Anónimo dijo...

Que ricas galletas!Junia se lo debio pasar pipa!!! Es Monika la del delantal y el pañuelo no? :)
Mua
Silvia

Anónimo dijo...

Åh, vad söt Junia är! Jag vill träffa er snart... Hilda och jag har pratat om att komma och hälsa på sedan senare i vår, kanske runt påsk, om allt har lugnat ner sig då med det nya barnet osv.

Viktoria Löwenthal dijo...

Åh vilka fina fågelbad!! Jag skall publicera så fort jag vaknar, lovar.

Silvia: Si si que es la Monika, la supernadalenca : )
Y bueno, lo del Levi, Levi es el nombre que tenemos si es nen, pero si es nena estamos todavia en el nada...

Ange: Hola!! Ni är RUSKIGT välkomna. Påsk brukar vara en bra tid, kan vara lite sol o lite regn, men vi klarar väl oss med både och, eller hur?