22 dic 2007

En låång dag

Äntligen får jag sitta ner, dagen har varit lååång låååång och innehållit lite av varje. Började med en ASSUR Junia som halvt i drömmen började tjata med århundradets gnälligaste röst att hon inte var klar md vällingen ännu (ngn fobi hon har fått på sista tiden, att man ska ta vällingen ifrån henne). Till saken hör att hon ännu inte hade fått någon välling. När hon fick välling hävdade hon att det var fel sorts napp på den (becksvart i rummet och hon har inte ens nuddat flaskan, hon bara tog för givet att Rogge skulle ha tagit den ENDA nappen vi har som hon inte gillar, en från Sverige, istället för en av de hundra vanliga vi har - VARFÖR skulle han ha gjort det frågade jag mig själv???). Hon gnäller på om detta ett tag tills jag säger att hon får gå in på sitt rum och stänga dörren och gnälla klart där. Hon går in på sitt rum, stänger dörren, för att ögonblickligen ropa: he pixat!!! (jag har kissat). GRRRRRR. Bra start på dagen.


Vi åker till IKEA och är där lagom till de öppnar, inget folk, man har ännu inte fattat att man kan handla julklappar på IKEA här, så juldagarna på IKEA är årets absoluta IKEA-höjdpunkt - tomt, ödsligt, underbart.


Julmust och senap finns, fast inte så mkt annat, men jag är nöjd.


Så åker vi för att hälsa på nyopererad Avia Rosa på Hospital Sant Pau men jag måste ha mat innan dess och lyckas hitta den SÄMSTA jäkla syltan i hela, jo faktiskt, världen. Det var det ÄCKLIGASTE jag ätit på länge, vad vi än fick in. Till slut visste vi inte om det var att föredra smaklöst (som Rogges soppa) eller vedervärdigt (som min auberginomelett). Det hela lyftas till oanade höjder då de lyckats med bedriften att till och med ha vedervärdigt kaffe - Inte ens spanska Mac Donalds lyckas med det!!!

När vi kom ut stank vi av fritterat och den obligatoriska "luktegotten" som alla asiater använder sig av (ja det var ju det, jag var översugen på riktig katalansk bonnamat och menyn på detta stället såg ut att kunna erbjuda mig lite av varje, när vi kommer in är alla filipiner varav INGEN talar spanska ordentligt och än mindre katalanska...och ja, jag ville inte ha några fördomar, vem vet, de kanske har gått i superkatalansk kokkonstskola..men hade jag inte det där dumma "nä nu kan jag inte bara vända för då är det synd om dem" i mig, ja då hade jag vänt bara jag kände lukten av luktegottsparfymen.

Nog om det, Rosa mådde efter omständigheterna bra, vi är hemma igen, har städat och plockat och tömt och flyttat undan, planterat hyaciner i olika glas med stenar i, julpyntat, badat badkar, sjungit hej hemorojder kom och dansa och låt oss lustiga vara och snart kommer morfar Sture och ja, innan det så tänker jag slänga mig på soffan och kolla om det finns någon bra laddning inför morgondagens Barca - Madrid.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Vilken underbar start pà dagen!!
Men du fick iallafall tag pà julmust vilket àr mer àn ikea i genova (Italien) lyckades skrapa fram.God Jul till dig och din familj och tack fòr den absolut bàsta bloggen. Maria

Viktoria Löwenthal dijo...

Maria! tack för de orden, jag fick (helt på riktigt!!) glädjerysningar ända upp i hårfästet! Jätteskum känsla. God Jul till dig och dina nära och kära och bättre lycka nästa år 8tyvärr lönar det sig inte att klaga, de tar in vad de tar in, verkar det som, sade jag som sörjer vårt Marabou vanligt choklad och inte står ut med IKEA FOODS bajsbruna chokladkaka..