21 dic 2007

Julklappar och dammsugarpåsar


Den bästa julklappen ni kan ge mig är dammsugarpåsar till en relativt ny Taurus Golf 1800. Tror ni att det finns att få tag på någonstans? Nä. Blev erbjuden en "universalpåse". Undrade hur den funkade. Fick en underlig förklaring. Frågade varför inte alla var universala om det nu var så bra. Kunde hon inte svara på. Sedan kryper det fram, just som jag skall gå och betala: "jamen du har väl inte slängt din gamla påse?" Nä, självklart inte, precis som alla andra sparar jag på gamla fulla dammsugarpåsar, hmm...no way josé.
Ja nä DÅ gick det inte för man skulle klippa och klistra och helt plötsligt kröp hela sanningen fram. IDIOT. Och hela tiden stod hon och tittade pt ett annat håll, fjärran över horisonten (över diskmaskinerna på Carrefour, för att säga sanningen).

-"Du kan ju åka till Taurus-fabriken i Mataro" var det bästa tipset jag fick. yeah right, och du kan åka till månen, det är väl aldrig så att du ser att jag är höggravid, och du vet kanske inte att julen närmar sig och jag inte har tid med sådant LARV för jag måste köpa de sista julklapparna (nääästan klart) och städa innan pappa kommer (imorgon) för det ser ut som ett fullständigt BOMBNEDSLAG i rummet han skall bo i, och sedan så skall vi till sjukhuset någon gång mellan detta (OCH undvika köer vilket innebär att valmöjligheter är i princip omöjligt) samt passera IKEA för inköpande av julmust (oh måtte den inte vara slut bara!!!) och lite sötstark skånsk senap (sötstark? så heter det väl inte? fast knappast sötsur för det är ju kinamatsbegrepp..Men vad HETER den då da?).

Eftersom Rogge inte kan svenska kan jag avslöja här: han önskade sig ett Nintendo DS. Vi ville inte ge det till honom eftersom han dels kan växa upp någon gång, dels är helt spelgalen och lägger maaaaassor av pengar på PS2-spel och så går han aldrig och lägger sig på kvällarna utan sitter bara o spelar o spelar. Han har försökt argumentera för sin sak: han reser så mkt, och då orkar han inte läsa etc. och när han såg att det inte höll så lade han till att "och så kan man ju lära sig engelska och gör sådana där intelligensbluttanbläspel" yaeh right, när han var för trött för att läsa eller hur var det. Finns faktiskt INGEN som argumenterar så dåligt som rogge...

Så jag förberedde honom på att han nog inte skulle få det utan ngt annat och ja, han verkade inte nöjd men tog det med fattning (och sade att "bli inte arg bara om jag köper det senare i vår för egna pengar bara" Vad då egna pengar?? Vi har för fan gemensam ekonomi, som fram till för ngn månad sedan varit mest MIN ekonomi. Nåväl)..

Men, det som jag hade tänkt, ett pingisbord att ha på terrassen..vet ni hur svårt och tröttsamt det är att vara höggravid och bara räkna ut hur jag skall baxa in det i bilen? Desmontera barnstol och fälla och bända och nej, då får vi definitivt en 2007:a och det vill vi INTE HA!! Jag måste få jullov innan jag föder barn. Och julmust, just det. Samt lära mig kameran som jag köpte till oss (mig o rogge) idag också, i bröllopspresent från valfri (alla som vill eller känner sig träffade kan ta åt sig äran, vi har ännu inte köpt ngt av de pengar vi fick).

Så, till saken, again: jag köpte ett NDS till rogge. Och för att retas får han ett spel till; det där med intelligenstest...Han kan ju knappast gå och byta in det, när han vet att vi alla hört hans töntiga argument. Det var ju det han ville ha, eller?


Nu ska jag gå på julfest på Junias dagis.



7 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

Jag gick med tiggarstaven till alla som kunde tänkas vilja skänka Isaac en glad Chanukkapresent, så nu har vi ett pingisbord i vardagsrummet. Det är buskul, fast jag får ganska mycket stryk av Isaac, som trots allt gått pingisskola och lärt sig äckliga skruvar, men jag lär mig sakta men säkert bra skruvar. Det är bara den där när man skall svepa racket åt sidan, samtidigt som man prickar bollen, som är näst intill omöjlig.

Anónimo dijo...

Känner mig löjligt skyldig för det där med nintendo ds. Förlåt! Men antar Rogge kommer bli gladare än någon annan på Julafton.
Hoppas inte Julmusten är slut och att du slipper långa köer på IKEA.

Anónimo dijo...

Vi dvs. jag och Luis har kommit fram till att så gott som alla behöver en egen liten värld utanför den reella världen och det är förmodligen därför som folk lägger ner både tid och pengar på de (ur mitt perspektiv)mest absurda sätt. Det finns ju hundra olika varianter allt från frimärkssamlande till trevliga saker som ridning. De flesta som står utanför har nog svårt att förstå själva vitsen med aktiviteten men det gemensamma draget är ju den tillfälliga flykten och pausen från verkligheten. Inte för att jag försvarar Nintendo spelande pappor för det skulle göra mig också ganska så nervig. Men man måste ju ha förståelse...
kram

Anónimo dijo...

Apropå dammsugspåsar, kanske någon i Sverige kan kolla på Claes Ohlsson. Den affären finns väl i hela Sverige eller? Där hittade jag påsar till vår dammsugare.
Helena

Monica dijo...

Kanske ett helkorkat tips med tanke pâ var du verkar bo, men Corte inglés brukar ju kunna ha det mesta?

I övrigt har jag faktiskt svàrt att förstâ vuxna människor som helt freakar ut i dataspel. Men, det kanske är som den fÖrsta anonyma har sagt, alla har vi nât. Men, timme och ut och timme in, nja, det har jag svart att fördra med, om det ár nât sâ o-alling som dataspel.... (fast, tv är ju ocksâ ganska o-igt (jag är norrlänning, sà jag hoppas du hajjar vad jag menar med o-igt))

Har han ingen bra psykologisk anledning????

Viktoria Löwenthal dijo...

UJ VAD MYCKET KOMMENTARER!! Och jag som hittat en sekunds egentid i denna julens härliga familjära tjosanhejsan..
Om dammsugarpåsar: Tack för alla tips, efter MÅNGA om och men hittade jag på vilassars lilla lilla elektronikbutik - kunde inte tro det var sant. Kom att tänka på affären i skanör där man kunde köpa allt möjligt skröfs och där man bytte och slipade sina skridskor, någon mer som minns den?? : )

Pingis: en ädel konst, vi kanske räddar vårt äktenskap med detta, att vi inte köper ett bord. När jag upptäcker att rogge spelat med vänster hela tiden mot mig (och ändå vinner) så lackade jag ur helt och kände mig så kränkt att vi inte spelade på flera år. Jag hade en vision av mig från mellanstadiet att jag var BRA på pingis!!!

Nintendo: ja vad kan man säga? Olga, visst, känn dig skyldig men han hade nog tyvärr vart hooked ändå, vi går på middag och han lyckas få alla att sitta o snacka olika spel..
Psykologisk förklaring? Peter Pan???? Visst finns det ett sådant uttryck: The Peter Pan syndrom eller liknande. Att inte vilja växa upp. Jag gillar i och för sig också att spela men jag har ju min judiska sida som räddar mig från att ruinera familjen, jag piratar på.. (not. får jag väl tillägga så har jag inget sagt).

Anónimo dijo...

Letar du dammsugarpåsar?! Kolla på nätet! Här har du alla butiker som säljer på nätet. Dammsugarpåsar