1 ene 2008

Nyårsfiasko


Ja jag måste väl nämna det, fiaskot på Nyårsafton...

Traditionen här är att man skall äta 12 druvor, ett för varje klockslag och de skall vara svalda och klara då det nya året kommer, så får man tur.

Jag brukar (som många andra) ha tv:n till hjälp, Madridmotstånd till trots är programledarna på kanal TVE de bästa att ha just denna dag, den 31ste December, för de kan sin tradition, hittar inte på några nymodigheter utan står där och gör vad de ska. Till sin hjälp har man fyra "för-slag" som gör att man vet exakt när man skall hutta in den första druvan.

Av någon dum anledning hade vi igår kanal 3 på istället, den katalanska kanalen. Sicken jäkla skit. Där stod två jäkla nötter, utan champagne preppad, med ett flashigt Torre Agbar i bakgrunden, och helt plötsligt börjar klockan slå, och vi tror ju självklart att det är de fyra för-slagen, men när de sedan blir fem, sex, sju...ja vad gör man då med sina dittills missade vindruvor. Vidskeplig? Jag? Amen hallå...Kul att man HÖGGRAVID missar att käka de förbannade druvorna (källa till min nyårsstress flera dagar innan varje år - ska jag klara det - skall jag inte???!!!) för FÖRSTA fuckin gången någonsin. Hur ska detta gå? Betyder det att det blir naturlig födsel? Dör jag på operationsbordet? Bebin är en flicka och vi hittar aldrig ett namn?

Nåväl, vi började svärande det nya året, blåsta, med vindruvorna i handen och champagnen glömd i kylen (ja det var ju inte programnötta-ledarnas fel, snarare det faktum att det är jag som är den eviga teamleadern och jag snarare stod och drömde om att få gå och lägga mig...).

Får hoppas att det går ändå. Den som lever får se.

7 comentarios:

Anónimo dijo...

BON NADAL I FELIÇ 2008!!!!
Espero que hayas pasado unas felices fiestas con tu family.. Y hayas reposado bastante... ya te queda menos no?
Nosotros muy bien, Alba esta disfrutando a tope estos dias... :)
Muchos besitos,
Silvia

Monica dijo...

Ojdâ! Annars mâste jag säga att tv1 hade nâgra väldigt frustrerande pac-mans som àt upp prickar, en för varje slag, och dettta fórrvirrade faktiskt mig! Senaste 4 âren, i sverige med skansens klocka har det varit faktiskt enklare!

Viktoria Löwenthal dijo...

Silvia! Felic any nou! et truco demà guapa.

Monica: Ja gamla hederliga skansen, definitvit lättare och mindre stressigt än detta druvätande!

Monica dijo...

Men, jag menar, vi har ätit druvorna, ett gäng i Vännäs, under fyra âr i rad, med skansens dingdongande! De inlagda pac-mangubbarna var....väldigt cursi, tycker jag!

Viktoria Löwenthal dijo...

AH! Då förstår jag! Ja alltså, sorry min oallmönbildning men jag fattar inte vad pac-mangubbe är...fast det låter cursi, definivt (och visst är cursi ett sådant annat sådär bra ord som inte har ngn riktigt bra översättning?!)

Anónimo dijo...

Haha! Själv lyckades jag!
Trösta dig själv med att för många druvor bara ger gaser i magen. För övrigt funkar inte min mejladress längre. Därför svarar jag inte på ev mejl.

Kram från Terri, som tycker att barnet ska heta Levy oavsett kön.

Viktoria Löwenthal dijo...

Levy oavsett kön...hmm...ja det dyker ju inte upp ngr andra förslag så det lär bli så. Fast levi med I.