7 ene 2008

Konstiga leksaker



Jul sedan Junia föddes innebär en viss stress som jag tidigare inte kände. Mitt världssamvete vaknar och svävar över rummet medan hon öppnar present efter present, oftast fyllda med grejer som jag vet att hon kommer tat leka max 2 minuter av sitt liv med. Ibland försöker jag få henne att inte slita upp förpackningen så att man kan ge bort det vidare till ngn som behöver det eller i alla fall skulle uppskatta det mer (Röda Korset har ju varje år en kampanj att de samlar in leksaker, kravet är dock att de skall vara nya).

Gissa t.ex. hur många målarböcker med tillhörande kritset som Junia har.
För att inte tala om andra saker som man skall måla; muggar (som man kan måla men där färgen inte är vare sig giftfri eller vattenfast - smart!), flygplan, golvmatta, gipsgubbar etc. you name it.
Det är inte det att vi inte blir glada för att folk vill fira Junia, men det känns som att det läggs mer pengar än tanke bakom. I år sade jag till hela katalanska släkten: böcker, cd-skivor med musik eller sagor (eftersom jag visste att hon skulle få en cd/bandspelare av avia Rosa, en av de lydigare familjemedlemmarna) och en pyjamas.

Tror ni vi fick ngt av detta? Noops.
Lyckades avstyra en gunghäst (vi har fan inte plats!) samt en sparkstötting (är hon inte för liten för det?) och istället fick Junia en underlig gul grej. Men ser man på, hon har lekt hela långa eftermiddagen med den, sedan ville hon titta på tv ätandes i den, äta middag i den, hon använde den som stol i badrummet då jag borstade hennes tänder och slutligen ville hon ha den som kudde...

5 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

Visst är det konstigt att de hårdaste sakerna kan bli de mjukaste i barnens ögon och händer?!

Anónimo dijo...

I know exactly what you mean! Det är ett gitter när man bor litet och inte vill ha fler saker! Dessutom är ofta de mest simpla saker som tex tvättnypor de bästa leksakerna.
Helena

Johanna dijo...

Jää-ää, dei vä bättre forr, ente häde vi nånnä leiksakorr men vä leigä lückliä forr dei, om ente lückliäre!
Nädå, bara skojade...får bara dåligt samvete när jag tänker på alla småsaker vi köpte när vi besökte er...Had mycket hellre köpt en stor sak, men det var ju så att vi aldrig träffat Junta och inte hade någon aning om vad vi skulle köpa... sorry och kryapådigPUSSAR lilla Viks!

Viktoria Löwenthal dijo...

Wait e sec nu va!!! Absolut ingen kritik mot presenter eller annat, bara det att när släktingarna frågar: vad önskar sig junia? och man sanningsenligt säger vad hon önskar sig, varför får man då en stor häst? eller stor spark? det är RÄTT ok nu när vi har lite med kvadrat men innan, med våra 45 metrar, jag DOG!!

Presenterna junia fick av er var roliga och uttänkta, pyssliga. Men med släktingarna här i kat har jag tex försökt få igenom "upplevelser" dvs att de tar junia till ngr hästar för att rida eller så, istället för att köpa för att köpa. Det är så stora summor som läggs ut för att de tror att det skall vara så. Det är DET jag tycker är fel. Eller mer än fel ONÖDIGT eller synd.

Rebecca Löwenthal dijo...

Jag vet vad det är! De har ingen Melker Melkersson-förebild. Sätt Saltkråkan i händerna på de katalanska släktingarna så att de förstår det där med "upplevelse"presenter.