10 ene 2008

Hjortronsylt




Sedan vi var i Norrland i somras frågar Junia var gång sylt eller marmelad kommer fram på frukostbordet: "Har gjort e Ove?"
Ove är min fasters man, som då hennes reumatism omöjliggör i princip alla göromål fått gå från att vara den in charge of älgjakt, fiske samt andra traditionellt "manliga" sysslor till att även ha hand om bärplockning, kakbak, syltning och saftning, d.v.s. det som tidigare var Ulla-Britts bit.

Idag har vi, som få förunnade, njutit av Oves goda hjortronsylt, äkta vara, till pannkakorna.

Jag låtsas att jag är en god mor som glädjer min dotter med pannkakor då och då, men sanningen att säga så är det dikt och förbannad lögn. Junia åt en halv, jag trugade i henne den andra halvan. Och jag åt glatt upp resten.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Åhhh va gott med hjotronsylt...jag blir riktigt sugen.
Helena (med rötter i norr)

Viktoria Löwenthal dijo...

Mmmmmm...sitter ALDRIG fel. tar du dig bara ut hit så ska du nog få smaka (ja alltså om det är rätt helena då va...)