10 ene 2008

Bebisnytt

I morse hade jag bebisdoktor och ja, nu avancerar det hela..there´s no return man (öh, var det det innan?).
Efter allmän check pratade vi lite om läget och min läkare började dilla om att vi skall göra en ny ekografi nästa torsdag för att se storlek på bebisen och därifrån bedöma chanser (njae, risker skulle jag nog vilja säga i mitt fall) till vaginal förlossning etc. bla bla.
Så jag dristade mig till att fråga: "När jag var gravid med Junia så slog du fast cirka 2 månader innan förlossning att det med all sannolikhet skulle bli kejsarsnitt men att jo, jag var välkommen att försöka klämma fram henne så länge jag behagade. Vad är skillnaden nu? Jag tycker det känns som att du egentligen tror att det skall bli kejsarsnitt men att du av ngn anledning kör på en "låt gå för vaginalt". Varför? Vad är oddsen? Jag menar, det kanske verkar lite krasst och jag vet att du inte kan sia framtiden, men vår situation (hur vi skall göra med Junia etc.) är lite komplicerad, så om du på ngt sätt skulle kunna vädra vad du håller inne med eller aningar du har så skulle det verkligen underlätta för jag skulle t.ex kunna kalla hit tjocka släkten från Sverige..."
Det gjorde susen.
Han var fullständigt övertygad om att det skulle bli kejsarsnitt, bebisen ligger horisontellt, med huvudet lutandes högt upp mot mitt bäckenben och ja, att den skulle fixeras och glida ner ansåg han vara ett mirakel, vad än mina bäckenmått sade.
Så nu är tid beställd, om inte bebin får för sig att sätta igång tidigare så är födelsedatum den 21 januari klockan 9 på morgonen.
Men shit, nu känns det helt plötsligt verkligt! Samtidigt som det känns helt overkligt Skum känsla det här. Och bebin tycker nog detsamma, för hela dagen har den inte stoppat sina krumbuktsprång en sekund. För att inte tala om mina förvärkar...måste rusa på toa tre gånger i kvarten (och varje gång får jag lite halvpanik: ska vattnet gå nu? har det gått? bebin fixerad? ihållande värkar?).
Andra händelser den 21 januari:

1276 - Pierre de Tarentaise blir påve med namnet Innocentius V.
1556 - Ryssarna inleder ett fyra dagar långt anfall mot Viborg.
1598 - Änkedrottning Gunilla Bielke, änka efter Johan III, begravs i Uppsala domkyrka.
1720 - Fred sluts mellan Sverige och Preussen i Stockholm. Sverige förlorar Stettin med Vorpommern söder om floden Peene, öarna Usedom och Wollin samt städerna Damm och Godonov.
1793 - Franske kungen Ludvig XVI avrättas (med giljotin).
1879 - Öppnas Sabbatsbergs sjukhus
1917 - En jordbävning drabbar Bali, Indonesien och kräver ca 15 000 dödsoffer.
1924 - Sovjetunionens ledare Vladimir Lenin dör av ett anfall av skleros.
1941 - Brittiska och australiska trupper anfaller Tobruk, som nästa dag erövras från de tyska trupperna.
1954
USS Nautilus den första ubåten framdriven med kärnkraft sjösätts i Groton, Connecticut.
Det största lotteri som dittills förekommit i Sverige anordnas för ombyggnad av
Dramaten. Totala vinstsumman är tio miljoner.
1966 - Fredsforskningsutredningen föreslår i sitt betänkande upprättande av ett internationellt fredsforskningsinstitut i Stockholm.
1969 - Efter omfattande protester mot universitetsreformen UKAS presenterar utbildningsminister Olof Palme i stället PUKAS.
1976 - Första kommersiella flygningen med Concorde.
1985 - Stockholm skall åter kallas stad och inte kommun.
1987 - Bjarne Semb avsätts som chef för thoraxkliniken vid Karolinska sjukhuset.
1996 - Yassir Arafat vinner palestinska presidentvalet.
1999 - Ford köper Volvo personvagnar för 50 miljarder kronor.
2002 - Den kurdiska kvinnan Fadime Sahindal mördas av sin far, vilket utlöser en debatt om s.k. hedersmord i Sverige.
2003 - F.d. hemvårdaren Joy Rahman tilldöms 8,2 miljoner kronor i skadestånd, det högsta någonsin i Sverige, för att oskyldig ha suttit åtta år i fängelse för mord.
2006 - Prins Christian av Danmark, son till kronprins Frederik och kronprinsessan Mary, döps i Christianborgs slottskyrka.

1 comentario:

Anónimo dijo...

denna dag 1905 föddes stig cederholm,åsa nisses litterära fader. SC värvades av waffen ss,skickades till Sidsjöns sinnessjukhus och skrev 25 Åsa N böcker.Måltid denna dag halstrad Sik,Snöripa och Ostkaka(H Alfredssons kokbok).Dagens namn Agnes Agneta