13 ene 2008

Camison = tält inför sjukhusvistelse

Eftersom jag redan gått igenom en födsel i detta land är det ju inte med gfullkomlig utlänningshäpnad som jag nu går igenom allt. Det hade säkert blivit fler kulturkrockar om jag idag hamnat på Ystad BB och behövt nöja mig med lustgas och att åka hem strax efter födseln..huga..Jag gillar tanken på att föda, sjukhuset som jag tillhör (går man som i mitt fall privat så hör man till det sjukhus som ens läkare/gynekolog samarbetar med) känns lite som att jag skall på SPA; man blir duttad med och tvättad och maten serverad efter att man valt från en meny vad man är sugen på etc. etc. Men så finns det små detaljer i hela denna föda-barn-ruljans som jag har så svårt att förstå eller ta på allvar.
En av dem är "camison-hysterin" som ingår i det större paketet "canastilla-hysterin".

Canastillan, för att ta det från rätt ände, är den väska med personliga grejer som man ska ha med sig till sjukhuset. Inget konstigt i det, utan det konstiga är just HYSTERIN som råder runt den. Noterar dock en VISS skillnad från förra gången, folk antar att jag har lite mer koll denna gång och började inte fråga mig i vecka 27 om jag hade väskan klar.
Idag har jag gått igenom den väska som jag packade häromdagen och inser tat jag måste ha varit lite rudis då jag packade den så nu håller jag på att packa om, tvätta upp lite grejer och tänka lite ordentligt. Då påminns jag om att jag fortfarande inte har ngn camison, eller snarare, ngt substitut för en s.k. camison.
Camison är VÄÄÄÄLDIGT viktigt.

Det är, för er som inte är invigda i den spanska BB-världen, någonting typ nattlinne som i just detta fall bör vara utrustat med knappar upptill så att man kan amma.

Så långt är jag med, inget konstigt med det.
Det underliga är hur OKRITISKA spanjorskorna, som i vanliga fall är så piffiga, blir då det kommer till detta plagg.
Försök att vara gravid och hitta en någorlunda snygg, normal, vettig camison. Det värsta är när man besöker små boutiquer, jesus vilka grejer de tar fram!!! Stora tält i flanell, småblommiga tält i lycra, romantiskt skira tält i rosa, men just den gemensamma faktorn: tält!
Sist tror jag att jag löste det med ngt grått bomullsnattlinne storlek mindre med axelband och lite vidd nertill, som gick till nedanför rumpan, och så hade jag mina gamla pyjamasbyxor på när jag var uppe och hoppade. Denn agången löser jag det..öhh...hittar inte den lille gråe men hittade ngt liknande på La Redoute för 9 euro, hinner de skicka hit måntro? Kan det vara DET projektet som får bebisen att stanna i magen tills den 21?

En klassisk spanjackas-camison



Den jag kanske köper




7 comentarios:

Monica dijo...

Hade ocksâ svârt att förstâ hysterin tills jag lâg där med mina bekväma bomullsnattlinnen som var amningsvänliga och perfekta för hemmiljö. När diverse viktiga personer (alltsâ, relaterade till makens jobb) kom pâ besök pâ löpande band (runt 40 pers kom och hälsade pâ..........) - ângrade jag mig lite över att inte ha följt kulturen lite bättre. Särskilt när en oerhÖrt tjusig herre och hans mycket piffiga fru dök upp, jag förbannade mitt bekväma, o-camison-iga nattlinne... Fast, jag hivade raskt upp Nils i famnen och han var ju supersöt, och jag var ju snittad sâ jag kunde ju vara lite charmig och trevlig istället för att bara vara utelämnad till beskâdan.......

Sen - FAKTISKT, eftersom jag var mentalt inställd pâ besök (dock hade jag aldrig kunnat ana att det skulle bli SÂ mânga) sâ var det ok att de kom till kliniken istállet för hem! De flesta gick dessutom efter 5-10 minuter typ...sâ det var smidigt!

Monica dijo...

Förtydligande: jag hade INTE önskat mig en tyll-och spets-camison,(sâ förspanskad har jag _inte_ blivit ;-) men, nâgot som var lite snyggare än mina riktigt trista, men bekväma, bomullsnattlinnen...

Viktoria Löwenthal dijo...

Fast jag hade en väldigt bra morgonrock som kunde tas på vid tillfälle och av då jag blev för svettig. Vad jag undrar mest är hur man plötsligt står ut med detta väldigt ovärdiga plagg, då har jag hellre en sjukhusrock!
Och det här med besökare, ja det är värt ett helt eget inlägg, jag håller FULLKOMLIGT med dig, hellre 45 besök på kliniken, och som dessutom har vett att stanna lagomn länge (sjukhuset i sig inger väl en viss lag och ordning) än att behöva koka kaffe och bunkra upp med bullar hemma. men som sagt, helt inlägg om el asunto på väg, definitivt!

Viktoria Löwenthal dijo...

Och en fråga: är inte la redoute nattlinnet fint då? hinenr det bara fram i tid tycker jag nog det duger både inför chef och piffig fru som inför övrig pöbel, eller?

Anónimo dijo...

jag röstar för redoute nattlinnet!!!

Monica dijo...

Om du ligger ner! Jag skulle inte vilja ha sà dár kortkort om jag ska vanka runt efter en födsel :-) I mitt fall sâ hade jag en snygg, tunn morgonrock, men det var alldeles för varmt, bomullsnattlinnena var ocksâ för varma (det var ju jersey, eller vad ságer man egentligen, som lite bättre t-shirttyg, camisonisarna är ju sân här "styv" bomull och säkert svala och sköna...Nils föddes el dia de la Mercè, och det var brittsommar sâ det stánkte om det. Har aldrig bestállt pâ katalog efter jag fyllt 20 bast, sâ jag har ingen aning om hur lâng tid det tar!

Viktoria Löwenthal dijo...

redoute uteslutet, det tar 15 -20 dagar. Cortes får det bli.
Jamen Monica, jag hade tänkt ha pyjamasbyxor till om jag skall upp o vanka, inte ska jag springa där o visa mina svenska fotbollsben, så kul ska vi inte ha det...