22 may 2008

Sakta men säkert

Det är inte lika lätt att vara politiskt korrekt i Spanien (inom genren miljö/ekologi/environment). Dels för att man ofta är otroligt mer korrekt än gemene man, vilket gör att man lätt slappnar av lite för mycket (huuu, minns med fasa när jag kom på att det var KLORIN jag använde när jag ville att det skulle vara riktigt rent, inte visste jag att en liten skuttande kanin med blomdoft var detsamma som denna blåa förbjudna flaska!! Och den hade jag hällt över hela diskbänken samt runt i hela badrummet ett antal gånger, shit, finns det en grön levande värld kvar efter detta så kan jag inte annat än att gå ner på knä och tacka!) dels för att man inte skriver lika mycket på förpackningarna (glada hönor? glada grisar? kossor? FINNS det glada djur i Spanien?).
Ibland kollar jag listor över vilken fisk man kan äta med gott samvete i Sverige men det gäller väl knappast här sedan och hur gör man då? På Carrefour har de börjat märka vissa varor men idag stog jag i valet och kvalet med en liten aborre i handen. I Sverige får man ju äta aborre med gott samvete men denna hade ingen "glad fisk" märkning samt var från Tanzania. Inte lätt.
Och varor med nyckelhål, hur kräver man det i ett land där de på bästa sändningstid hävdar att olika kinderchoklad och annat chocapuffstjafs täcker 45% av näringsbehovet för barn!?

5 comentarios:

Anónimo dijo...

Du har så rätt! Det är svårt att välja miljövänliga produkter och jag fortsätter dessvärre med lejian trots att jag vet vad det är... Men var är Grummes tvättsåpa??? Rekommendera gärna om du hittar nåt bra!
/grancanariamamman

Viktoria Löwenthal dijo...

Det som finns är Veritas-butikerna, har ni ngn sådan på Gran Canaria?
Jag skulle anta att allt de säljer är kravmärkt, men man vet aldrig.

Anónimo dijo...

Det låter bekant... ska kolla upp det!!! Även om det inte finns här i syd finns det säkert i Las Palmas.

Viktoria Löwenthal dijo...

Sorry, checkade på nätet och det ser ut att vara katalanskt än så länge.

http://www.ecoveritas.es/supermercats.htm

Anónimo dijo...

Hey ho let´s go, antropología, Ohoho!!! Så snyggt och roligt! Saknar dig, när jag läser dina inlägg hör jag din röst i mitt huvud, tro det eller ej :-), och det e för härligt, saknar dig!

Puss Emma