1 may 2008

Hur man grillar




Många tror att män är de bästa på att grilla, i synnerhet männen själva. Hörde av någon att det är inom grillningen som jämställdheten i Sverige är som sämst; männen grillar och kvinnorna gör såser och dukar. Jag är bra på att grilla men om det finns ivriga män på en barbacoa så backar jag, pallar inte ta den kampen och hoppas var gång på att det skall bli ett bra resultat. Ofta tycker jag nog tyvärr inte att det blir det utan allt som oftast blir maten seg, bränd och torr.
I Malaga fick pappa, som jag LITADE PÅ, ta hand om grillningen som vi hade sett fram emot och tjatat om hela veckan.
Jag fick en CHOCK då jag kom och tog kocken in fraganti eller vad det nu heter. DET BRANN JU FÖR FAN FÖR FULLT! Den dagen ångrade jag att jag inte ingrep, det var ju inte någon matchotupp som stod där utan bara min pappa, och nog hade han glatt lämnat över grillen till mig så att han kunnat njuta av Så skall det låta på den usla kanalen Svensk TV Europa (mer om den en annan dag).

På bilderna:
1) Så fint skall det brinna INNAN
2) Så fint skall det glöda UNDER TIDEN
3) Så här skall det INTE se ut

4 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

sprayflaska med vatten att släcka småeldarna brukar vara småkäckt.

Viktoria Löwenthal dijo...

Ja sånt behöver inte jag, säg det till karlarna som skall på med maten innan glöden är glööööd.

Så det är du och jag emil!

tack TACK för alla dina fina, roliga, uttänkta, klyftiga, bitska kommentarer, utan dig - ingen blogg!

Rebecca Löwenthal dijo...

Ja, fast det blev en skrattens måltid, för somliga åtsminstone. De där lammkottlerna såg jäkligt smaksiga ut innan vi lade de på grillen. Fast det är klart, det där svarta som man var tvungen att skrapa av, det kanske inte var så gott. Men den överkokta pastan, den var jättegod...

KARLAVAGNEN dijo...

Bitska? Klyftiga kommentarer? Eeeh, que - are you talking to me?

Nä måste vara man-a-gern Rebecca! Tack ska du ha för en jättekul blog!
Lite fler mästerfotograf Junia bilder, pliiis!